Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Socjologia

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

2) przedstawia obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych; przygotowuje notatkę na temat wybranych nauk (spośród nauk o: polityce, polityce publicznej, bezpieczeństwie, mediach, poznaniu i komunikacji społecznej, administracji; nauk prawnych; socjologii, psychologii, pedagogiki; etnologii, kulturoznawstwa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • scharakteryzuje podstawowe problemy badań społecznych;

  • zastosuje wybrane metody badań społecznych, projektując rozwiązanie wybranych problemów badawczych z dziedziny tych nauk;

  • przedstawi obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych, przygotowując opis wybranych nauk społecznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • nauczanie wyprzedzające;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Para uczniów przygotowuje prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna

1. Wybrana osoba odczytuje tematu lekcji: „Socjologia”. Na forum klasy formułowane są cele zajęć.

2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem, następnie prezentują swoje propozycje i zapisują je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji i jej omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie prezentacji, przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w audiobooku układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę np. ocenami z aktywności.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Piotr Sztompka, Dziesięć tez o socjologii, „Nauka” 2012, nr 4.

  • Diagnoza społeczna, kwestionariusze, (red.) Czapiński Janusz, Panek Tomasz.

  • Paweł Rybicki, Struktura społecznego świata, Warszawa 1979.

  • Aleksandra Stanisławska, Dzikość dziecka. Czy człowiek wychowany przez zwierzęta może przeżyć?, focus.pl.

  • Agnieszka Zduniak, Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa, „Zeszyty Naukowe KUL” 2013, nr 1.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.