Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Socjologia
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVI. Edukacja i nauka.
Uczeń:
2) przedstawia obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych; przygotowuje notatkę na temat wybranych nauk (spośród nauk o: polityce, polityce publicznej, bezpieczeństwie, mediach, poznaniu i komunikacji społecznej, administracji; nauk prawnych; socjologii, psychologii, pedagogiki; etnologii, kulturoznawstwa).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
scharakteryzuje podstawowe problemy badań społecznych;
zastosuje wybrane metody badań społecznych, projektując rozwiązanie wybranych problemów badawczych z dziedziny tych nauk;
przedstawi obowiązujący w Rzeczypospolitej Polskiej podział nauk społecznych i humanistycznych, przygotowując opis wybranych nauk społecznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
nauczanie wyprzedzające;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Para uczniów przygotowuje prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Wybrana osoba odczytuje tematu lekcji: „Socjologia”. Na forum klasy formułowane są cele zajęć.
2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem, następnie prezentują swoje propozycje i zapisują je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji i jej omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie prezentacji, przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w audiobooku układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę np. ocenami z aktywności.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Piotr Sztompka, Dziesięć tez o socjologii, „Nauka” 2012, nr 4.
Diagnoza społeczna, kwestionariusze, (red.) Czapiński Janusz, Panek Tomasz.
Paweł Rybicki, Struktura społecznego świata, Warszawa 1979.
Aleksandra Stanisławska, Dzikość dziecka. Czy człowiek wychowany przez zwierzęta może przeżyć?, focus.pl.
Agnieszka Zduniak, Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa, „Zeszyty Naukowe KUL” 2013, nr 1.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z audiobookiem, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.