Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
1) wymienia „zasady ogólne” i katalog praw człowieka zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;
4) przedstawia szczegółowe prawa mniejszości narodowych i etnicznych oraz grupy posługującej się językiem regionalnym w Rzeczypospolitej Polskiej; pozyskuje informacje na temat praw mniejszości polskiej w różnych państwach.
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodowotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej;
3) przedstawia elementy dziedzictwa kulturowego etnicznej grupy mniejszościowej w Rzeczypospolitej Polskiej (mniejszości narodowe i etniczne, grupa posługująca się językiem regionalnym, imigranci);
6) analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej i w wybranym państwie;
8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;
10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń;
wskazuje mniejszości etniczne i narodowe żyjące na terenie Polski.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
wzajemne odpytywanie się;
odpowiadam za ciebie;
dyskusja za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
kartki z cyframi (tyle kartek, ile grup).
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie wiadomości dotyczące mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.
Faza wstępna
1. Wspólna mapa myśli. Na tablicy uczniowie tworzą mapę dotyczącą mniejszości narodowych i etnicznych występujących w Polsce.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Następnie prowadzący wyjaśnia, że na zajęciach praca będzie przebiegać w małych grupach, 3–4‑osobowych (dobrać uczniów tak, aby w każdej z nich był 1 lub 2 uczniów mocnych – dobrych, którzy będą pomagać w razie potrzeby słabszym).
Faza realizacji
1. Każda grupa ma przydzielony numer, aby w późniejszej fazie zajęć można było wskazać, kto ma odpowiadać lub zadawać pytanie. Grupy otrzymują także kartki i markery.
2. Zespoły, wykorzystując treści sekcji „Przeczytaj” i schematy, a także teksty źródłowe, wyjaśniają sobie wzajemnie utrwalany materiał i układają pytania dla grup przeciwnych (w zależności od liczebności klasy do 3 pytań).
3. Podczas pracy uczniów nauczyciel przygotowuje tabelę, na której będzie zapisywać punktację poszczególnych grup.
4. Po wyznaczonym czasie nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryterium oceniania za udzielone odpowiedzi, jak i zasady, według których będą odpowiadać. Grupa, która zadaje pytanie, wybiera osobę do odpowiedzi. Jeśli będzie miała ona problem z odpowiedzią, może wybrać z grupy kogoś do pomocy. Po udzieleniu odpowiedzi następuje przyznanie punktów przez grupę, która zadaje pytanie, wraz z informacją zwrotną – uzasadnieniem.
Podczas pracy uczniów nauczyciel jest tylko koordynatorem działań i obserwatorem, w razie konieczności wyjaśnia sporne kwestie. W trakcie lekcji uczniowie słabsi mają zapewnioną pomoc i wsparcie.
5. Gdy grupy wyczerpią wszystkie przygotowane pytania, następuje podsumowanie.
Faza podsumowująca
1. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji za i przeciw (ćwiczenie 1 dołączone do spaceru). Następuje podział na dwie grupy i dyskusja. Na zakończenie chętne osoby przedstawiają wnioski.
2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
Praca domowa:
Utrwalić powtarzany materiał do sprawdzianu.
Wykonać samodzielnie ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.
Podczas koordynowania pracy uczniów nauczyciel zauważy, która grupa lub uczniowie mają braki w danym materiale. Może wówczas zadać dodatkową pracę domową, aby uzupełnić braki.
Materiały pomocnicze:
Urzędowy Rejestr Gmin, w których jest używany język pomocniczy, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, grudzień 2009 r.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, art. 9; 1, 2.
Stenogram sejmowy z 23 września 2004 r., 11. punkt porządku dziennego. Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych o komisyjnym projekcie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej. 4. kadencja, 84. posiedzenie, 2. dzień (23 września 2004).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie wybrani lub chętni na podstawie multimediów przygotowują prezentację multimedialną na temat mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, jak również zamieszkujących miejscowość uczniów lub najbliższe okolice.