Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ogniwo Leclanchego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
5) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Uczeń:
10) opisuje budowę, działanie i zastosowanie współczesnych źródeł prądu stałego (np. akumulator, bateria, ogniwo paliwowe).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje budowę ogniwa Leclanchego;
zapisuje równania reakcji chemicznych zachodzących w trakcie pracy ogniwa Leclanchego;
wyjaśnia zasadę działania ogniwa Leclanchego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
animacja;
kieszeń i szuflada.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytania: Kiedy używamy baterii? Jakie znacie baterie? Jak działa bateria?.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Z jakich elementów zbudowane są ogniwa?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie poszukują odpowiedzi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” na temat budowy i zasad działania ogniwa Leclanchego. Po wyznaczonym czasie trwa pogadanka na forum klasy. Chętni uczniowie zapisują równania reakcji chemicznych, jakie zachodzą w ogniwie na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ćwiczenie 6 zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie na forum podają swoje propozycje odpowiedzi.
Nauczyciel odsyła uczniów do animacji, gdzie uczniowie oglądają jak z poziomu mikroświata wygląda praca ogniwa, po czym w parach wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: Co zabieram ze sobą? Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia karteczkami samoprzylepnymi z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Pomoże również utrwalić zdobytą wiedzę.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje karteczki samoprzylepne. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak jest zbudowane ogniwo Leclanchego?
Jaką rolę pełni chlorek amonu w ogniwie Leclanchego?
Co to jest ogniwo galwaniczne?
Ile w przybliżeniu wynosi SEM ogniwa Leclanchego?
W jaki sposób można zmodyfikować ogniwo Leclanchego?