Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Rozkład normalny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
15) posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dostrzega rozkład normalny w wielu procesach zachodzących w przyrodzie oraz w analizie przypadkowych błędów pomiarowych,

  2. zapisuje wzór na rozkład normalny oraz wykreśla odpowiadającą mu postać graficzną,

  3. wyjaśnia znaczenie parametrów rozkładu i ich związek z wartością średnią oraz niepewnością standardową pomiaru,

  4. wyznacza wielkości aproksymujące parametry rozkładu normalnego na podstawie wyników serii pomiarów.

Strategie nauczania:

Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE.

Metody nauczania:

Lekcja oparta na wspólnej pracy całej grupy stymulowanej przez prowadzącego.

Formy zajęć:

„Burza mózgów”

Środki dydaktyczne:

Komputer z rzutnikiem, materiały zaczerpnięte z literatury, czasopism naukowych i technicznych, telewizji itp.

Materiały pomocnicze:

materiały pomocnicze: animacje graficzne wzięte z internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel podaje przykłady różnorodnych procesów, w życiu codziennym i w zjawiskach przyrodniczych, które opisywane są rozkładem normalnym. Uczniowie podają swoje przykłady procesów spotykanych w przyrodzie. Nauczyciel demonstruje symulację interaktywną, którą prezentuje wieloetapowo, omawiając kolejno proces tworzenia się rozkładu o kształcie rozkładu normalnego. Nauczyciel analizuje postać wzoru na rozkład normalny i przedstawia znaczenia występujących w nim parametrów. Wyjaśnia relację parametrów rozkładu z ich przybliżeniem w postaci wartości średniej i niepewności standardowej pomiaru. Uczniowie rozwiązują wybrane zadania z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Faza podsumowująca:

Dyskusja, w której omawia się zarówno charakterystyczne cechy rozkładu normalnego, jak i odzwierciedlanie ich w rozkładach wyników pomiarów i przebiegu zachodzących w przyrodzie i w życiu procesów.

Praca domowa:

Pisemna praca domowa: wykonaj pomiary czasu trwania jakiejś czynności, którą wykonujesz cyklicznie. Opracuj wyniki, obliczając wartość średnią i niepewność standardową. Wyznacz „maksymalną” wartość odchylenia od średniej jako trzy odchylenia standardowe. Pomyśl, jak duże mogą być w Twym przypadku „ogony” badanego rozkładu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium - symulacja interaktywna - może być wykorzystane przez uczniów w domu w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości.