Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Filozofia pieśni Horacego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia szkoły filozoficzne, które inspirowały twórczość Horacego;
podaje słowa kluczowe związane z refleksją filozoficzną w twórczości Horacego;
analizuje wskazaną przez nauczyciela odę Horacego;
redaguje tekst na temat wymowy filozoficznej Ody II 16.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom wykład profesora Pawła Stępnia. Zadaniem uczniów jest przypomnienie wiadomości na temat szkół filozoficznych, z których tradycji korzystał Horacy.
Chętni uczniowie zapoznają się z dodatkowym materiałem rzeczowym zalecanym przez nauczyciela: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Philosophiae_Christianae/Studia_Philosophiae_Christianae‑r1972‑t8‑n1/Studia_Philosophiae_Christianae‑r1972‑t8‑n1‑s25‑38/Studia_Philosophiae_Christianae‑r1972‑t8‑n1‑s25‑38.pdf
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję przypomnieniem informacji z prezentacji TED i prosi uczniów o zapisywanie na tablicy słów kluczowych związanych z refleksją filozoficzną w twórczości Horacego.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie czytają treść sekcji „Przeczytaj” oraz teksty Horacego z sekcji „Sprawdź się” i każdy na małej kartce samoprzylepnej zapisuje wstępną tezę interpretacyjną: Ody I 4, Ody IV 7, Ody III 2. Kartki zostają umieszczone na tablicy, ale nikt na tym etapie lekcji nie odczytuje ich treści .
Nauczyciel proponuje pracę 3 grup zadaniowych. Każda grupa rozpoczyna od nazwania, wskazania trudności związanych z pełnym odczytaniem tekstu. Uczniowie wyjaśniają miejsca trudne w czasie rozmowy w zespole lub korzystając ze źródeł tradycyjnych/online.
Grupa I.
Analizuje Odę I 4. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 1, 2, 5 i 6 proponowane w e‑podręczniku.
Grupa II.
Analizuje Odę IV 7. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 3 i 4 proponowane w e‑podręczniku.
Grupa III.
Analizuje Odę III 2. Grupa może wykorzystać ćwiczenia 7, 8 i 9 proponowane w e‑podręczniku.Grupy prezentują efekty swojej pracy i odpowiadają na pytania, które w celu wyjaśnienia lub rozwinięcia informacji mogą zadawać uczniowie z pozostałych zespołów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odczytują na głos tezy zredagowane na początku lekcji i pozostawiają na tablicy te, które ich zdaniem potrafią udowodnić na podstawie zaprezentowanych przez grupy efektów pracy zespołowej.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie podsumowali lekcję, wskazując nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Epikurejska czy stoicka? Napisz tekst liczący co najmniej 400 słów, w którym przedstawisz swoją opinię na temat wymowy filozoficznej Ody II 16 (Otium divos rogat in patenti). W pracy wykorzystaj inne utwory Horacego.
Horacy
Oda II 16 (Otium divos rogat in patenti)O spokój prosi, kto na Oceanie
Spotkał się z burzą, komu czarna chmura
Zabrała księżyc i gwiazdy, co drogę
Znaczą na wodzie.
O spokój prosi kraina smagana
Ognistą wojny pletnią, strasznym biczem –
Jeno nie kupisz go klejnotem drogim,
Złotem, ni niczem.
Bo ani pereł blaski nie uciszą,
Ani liktorów nie odpędzą rózgi
Troski, co serce trwoży i co dom twój
Lotem okrąża.
Dobre ma życie, kto w chacie ojczystej
Przy skromnym stole cichy dzień swój kończy,
Potem snem ufnym usypia, snem czystym,
Bez podłej żądzy.
Po cóż tak miotać się w tym krótkim życiu,
Po co po wszystkiej kołatać się ziemi,
Skoro nie umkniesz przed sobą, ścigany
Myślami swemi?
Pójdzie za tobą na okutą nawę
I na żołnierskie pójdzie z tobą chody
Troska, ściglejsza od sarn, co z wichrami
Goni w zawody.
Po cóż dociekać, co jutro się stanie?
Po cóż frasować się o dni dalekie?
Na gorzkie smutki, wierzaj mi, jest uśmiech
Najlepszym lekiem.
Żywot Achilla sławny był, lecz krótki,
A zasię starość Tytona przydługa –
A może mnie los przekorny nachyli,
Co umknął tobie.
Tobie się bielą owiec długie sznury,
Tobie się mnożą sycylijskie stada,
Ramiona stroją ci świetne purpury,
A ja, mój drogi,
Wioseczkę małą jeno mam, lecz grecka
Muza subtelnym darzy mię natchnieniem,
A przeto pełen jestem szczęsnej dumy,
Że gardzę tłumem.
Źródło: Horacy, Oda II 16 (Otium divos rogat in patenti), [w:] Wybór poezji, oprac. J. Krókowski, tłum. I. Wieniewska, Wrocław 1971, s. 79–81.
Materiały pomocnicze:
Edward Jędrzyński, Filozoficzne refleksje i świadomość religijna Horacego, Studia Philosophiae Christianae 8/1, 25‑38, 1972.
A. Wójcik, Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.