Teksty źródłowe do ćwiczeń

Horacy Oda I 4 (Solvitur acris hiems grata vice veris et Favoni)

Puściły lody, miłą wiatr sprowadził wiosnę:
Na falach zakołysał się statek spuszczony.
Już na świeżą ruń bydło wybiegło radosne,
Oracz z pługiem wyruszył, pól nie srebrzą szrony.

A skoro księżyc wzejdzie, wodzi swoje chóry
Wenus, GracjegracjeGracje z Nimfami śnieżystymi stopy
W krąg pospołem pląsają rade, gdy ponury
Wulkanus zwiedza groty, gdzie kują Cyklopywulkanus...cyklopyWulkanus zwiedza groty, gdzie kują Cyklopy.

Teraz skronie nam owić w mirtowe zielenie
Albo w zwolonejzwolonazwolonej ziemi pierwsze kwiecie świeże,
Teraz‑że nam dla FaunafaunFauna w lubych gajów cienie
Zanieść owcę lub kozła we winnej ofierze.

Jedna Śmierć i nędzarzom rozwiera wierzeje,
I w zamki królów wkracza. A choć żeś szczęśliwy,
Życie krótkie nam wzbrania długą śnić nadzieję.
I ciebie noc ogarnie, i zejdziesz na niwy,

SestyusieSestyusSestyusie, Plutonaniwy...plutonaPlutona. A kto raz tam wchodzi,
Nie rzuca już śród biesiad o pierwszeństwo kości,
LicydasalicydasLicydasa nie dba tak miłego młodzi,
Do którego wraz dziewki rozpłoną w miłości.

3 Źródło: Horacy, Oda I 4 (Solvitur acris hiems grata vice veris et Favoni), [w:] Wybór poezji, oprac. J. Krókowski, tłum. T. F. Hahn, Wrocław 1971, s. 10–11.
Gracje
Wulkanus...Cyklopy
zwolona
Faun
Sestyus
Niwy...Plutona
Licydas
Horacy Oda IV 7 (Diffugere nives)

Zniknęły śniegi. Zieleń trawy powraca na łąki
I drzewa stroją się liśćmi.
Ziemia odmienia szatę. Strumienie, niedawno tak groźne,
Wesoło się snują wśród brzegów.

Gracja w orszaku swych sióstr i nimf już się nie lęka
Zawodzić pląsy naga.
Nie myśl, że będziesz tu wiecznie. Ostrzega cię rok, ostrzega
Czas, w którym dni twoje giną.

Wiatr wiosenny łagodzi mrozy. Po wiośnie nadejdzie lato,
By znów przeminąć, zagasnąć,
Gdy jesień stanie z naręczem owoców, a zaraz za nią
Gnuśna się wlecze zima.

Ale na niebie księżyc wciąż nową pełnią rozbłyska,
My zaś, kiedy zstąpimy
Tam, gdzie pobożny EneaszeneaszEneasz, gdzie Tullus bogaty i AnkusTullus...i ankusTullus bogaty i Ankus,
Prochem jesteśmy i cieniem.

Któż wie, czy raczą bogowie do życia, które dziś mija,
Dorzucić światłość jutrzejszą?
Rąk chciwych twego następcy uniknie to, co potrafisz
Dać sercu własnemu w darze.

Gdy umrzesz, kiedy nad tobą odprawi sądy swe władcze
Podziemny MinosminosMinos – o, wtedy
Ani twój ród, TorkwaciTorkwatTorkwaci, wymowa ani pobożność
Już nie podźwignie cię z grobu.

W owych głębokich ciemnościach nawet HippolitowiHippolitHippolitowi
Nic pomóc nie może Diana
Ani Tezeusz nie zdoła skruszyć Letejskich łańcuchówLetejskie łańcuchyLetejskich łańcuchów
Dla swego PeritoosaperitoosPeritoosa.

4 Źródło: Horacy, Oda IV 7 (Diffugere nives), oprac. J. Krókowski, tłum. Z. Kubiak, Wrocław 1971, s. 152–153.
Eneasz
Tullus...i Ankus
Minos
Torkwat
Hippolit
Letejskie łańcuchy
Peritoos
Horacy Oda III 2 (Augustam amice pauperem pati)

Ciasny niedobór znosić bez szemrania
Niech młodzian w twardej przywyka żołnierce,
Niech konno PartówpartowiePartów zuchwałych pogania,
Włócznią straszliwy, co dziurawi serce.

Pod niebem wietrznym, w niebezpieczeństw tłoku
Tężeć mu! Jego z murów widująca
Niech drży królowa wrogów, u jej boku
Domężna córkadomężna córkaDomężna córka łzy niech z oczu strąca

I szepce: „Obyż nie tknął oblubieńca
Ten lew okrutny, co się przez czerniawęczerniawaczerniawę
Wojsk jako piorun przedziera jaskrawy,
A rzeź go wabi, posoka ponęca”.

Słodko i chlubnie ginąć za ojczyznę.
Alić dopadnie Śmierć i tchórzliwego,
Ani jej trudno piecuchapiecuchpiecuchasłabiznęsłabiznasłabiznę-,
W plecy utrafić tych, co z boju zbiegą.

Cnota, górniejsza nad ziemskie obierzeziemskie obierzeziemskie obierze,
Niewzruszonymi promienieje blaski:
Złość jej niczyja siekiersiekierasiekier nie odbierze,
Niczyje siekier nie przywrócą łaski.

Zgonu niegodnym niebiosa odmykaZgonu niegodnym niebiosa odmykaZgonu niegodnym niebiosa odmyka
I niepowszednią zapuszcza się drogą,
Gdzie zgiełk ni zaduch dołów nie przenika:
Skrzydła jej boskie co sporzej pomogą.

Wierne milczeniewierne milczenieWierne milczenie także ma odpłatę,
A nie pozwolę, by żeglował ze mną
Albo pod jednym sadowił się śniatemśniatśniatem,
Kto cześć Cerery wygadał tajemną.

Często, gdy Jowisz piorunami bodzie
Gromadę lewych, ucierpi i prawy,
Ale bezecnik, by na samym przodzie,
Rzadko się Pomście wybiega kulawejPomście...kulawejPomście wybiega kulawej.

5 Źródło: Horacy, Oda III 2 (Augustam amice pauperem pati), [w:] Wybór poezji, oprac. J. Krókowski, tłum. T. Bocheński, Wrocław 1971, s. 92–94.
Partowie
domężna córka
czerniawa
piecuch
słabizna
ziemskie obierze
siekiera
zgonu niegodnym niebiosa odmyka
wierne milczenie
śniat
Pomście...kulawej
1
Pokaż ćwiczenia:
RKPX3VGmtFvEg1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne odpowiedzi. W odach I 4 [Solvitur acris hiems grata vice veris et Favoni] oraz IV 7 [Diffugere nives] pojawiają się wspólne motywy: Możliwe odpowiedzi: 1. nadejście wiosny, oznaczające przemiany dokonujące się w przyrodzie., 2. przemijanie życia ludzkiego., 3. nieuchronność śmierci., 4. nadejście wiosny, czyli pory roku dającej człowiekowi nadzieję na wieczne życie., 5. przemijanie życia ludzkiego utożsamiane pozytywnie ze zdobywaniem coraz większego doświadczenia., 6. nieuchronność śmierci, która jednak nie kończy egzystencji ludzkiej – bo ta trwa w zaświatach.
RAOBqF7Yxik1R1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiednie słowa lub wyrażenia. W odzie I 4 rozważaniom na temat przemijania / potęgi wiedzy / sytuacji osobistej podmiotu lirycznego towarzyszy opis zmian w przyrodzie / wpływu bogów na losy ludzkie. Różnica między zmiennością pór roku a sytuacją człowieka polega na tym, że w przyrodzie powtarzają się / nie powtarzają się odejścia i powroty, natomiast życie ludzkie nie podlega / podlega cykliczności.
RRZAsoiCeGvqZ1
Ćwiczenie 3
Zaznacz poprawne odpowiedzi. W odzie IV 7 Horacy wymienił wartości, które nie chronią człowieka przed śmiercią. Są to: Możliwe odpowiedzi: 1. pobożność., 2. bogactwo., 3. przynależność do wielkiego rodu., 4. sztuka wymowy., 5. przyjaźń., 6. dobroć., 7. odwaga na polu bitwy
11
Ćwiczenie 4

Czy skoro wiara w bogów nie może uchronić człowieka przed przemijaniem i śmiercią, Horacy uznają ją ze zbędną? Odpowiedź uzasadnij.

R19npBbrmMMO1
(Uzupełnij).
RK7QVgGsxMO5k2
Ćwiczenie 5
Zaznacz fragment ody I 4 podpowiadający czytelnikowi, jak zachować się wobec świadomości, że życie ludzkie bezpowrotnie przemija. Możliwe odpowiedzi: 1. „Teraz skronie nam owić w mirtowe zielenie
Albo w zwolonej ziemi pierwsze kwiecie świeże,
Teraz-że nam dla Fauna w lubych gajów cienie
Zanieść owcę lub kozła we winnej ofierze.”, 2. „Puściły lody, miłą wiatr sprowadził wiosnę:
Na falach zakołysał się statek spuszczony.
Już na świeżą ruń bydło wybiegło radosne,
Oracz z pługiem wyruszył, pól nie srebrzą szrony.”, 3. „Jedna Śmierć i nędzarzom rozwiera wierzeje,
I w zamki królów wkracza. A choć żeś szczęśliwy,
Życie krótkie nam wzbrania długą śnić nadzieję.
I ciebie noc ogarnie, i zejdziesz na niwy,
Sestyusie, Plutona.”, 4. „A kto raz tam wchodzi,
Nie rzuca już śród biesiad o pierwszeństwo kości,
O Licydasa nie dba tak miłego młodzi,
Do którego wraz dziewki rozpłoną w miłości.”
21
Ćwiczenie 6

Z którym nurtem filozoficznym łączysz odę I 4? Napisz tekst liczący 100–120 słów, w którym podasz argumenty za swoim wyborem. Użyj co najmniej jednego cytatu.

Rrel5Ry5TRVHS
(Uzupełnij).
R1FXdJHwFBFY02
Ćwiczenie 7
W odzie III 2 [Augustam amice pauperem pati] podmiot liryczny wyraża aprobatę dla trzech cnót. Dopasuj do nich odpowiednie cytaty z wiersza Horacego: waleczność na polu bitwy Możliwe odpowiedzi: 1. „Wierne milczenie także ma odpłatę,
A nie pozwolę, by żeglował ze mną
Albo pod jednym sadowił się śniatem,
Kto cześć Cerery wygadał tajemną.”, 2. „Ciasny niedobór znosić bez szemrania
Niech młodzian w twardej przywyka żołnierce,
Niech konno Partów zuchwałych pogania,
Włócznią straszliwy, co dziurawi serce.”, 3. „Cnota, górniejsza nad ziemskie obierze,
Niewzruszonymi promienieje blaski:
Złość jej niczyja siekier nie odbierze,
Niczyje siekier nie przywrócą łaski.” dzielność w każdej sytuacji życiowej Możliwe odpowiedzi: 1. „Wierne milczenie także ma odpłatę,
A nie pozwolę, by żeglował ze mną
Albo pod jednym sadowił się śniatem,
Kto cześć Cerery wygadał tajemną.”, 2. „Ciasny niedobór znosić bez szemrania
Niech młodzian w twardej przywyka żołnierce,
Niech konno Partów zuchwałych pogania,
Włócznią straszliwy, co dziurawi serce.”, 3. „Cnota, górniejsza nad ziemskie obierze,
Niewzruszonymi promienieje blaski:
Złość jej niczyja siekier nie odbierze,
Niczyje siekier nie przywrócą łaski.” dyskrecja Możliwe odpowiedzi: 1. „Wierne milczenie także ma odpłatę,
A nie pozwolę, by żeglował ze mną
Albo pod jednym sadowił się śniatem,
Kto cześć Cerery wygadał tajemną.”, 2. „Ciasny niedobór znosić bez szemrania
Niech młodzian w twardej przywyka żołnierce,
Niech konno Partów zuchwałych pogania,
Włócznią straszliwy, co dziurawi serce.”, 3. „Cnota, górniejsza nad ziemskie obierze,
Niewzruszonymi promienieje blaski:
Złość jej niczyja siekier nie odbierze,
Niczyje siekier nie przywrócą łaski.”
31
Ćwiczenie 8

Jakie korzyści z dochowywania cnoty wymienił Horacy w odzie III 2? Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 50 słów.

R7VY351QTBsNx
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Do zasad jakiego kierunku filozoficznego odwołuje się Horacy w odzie III 2 [Augustam amice pauperem pati]? Odpowiedź uzasadnij, przywołując odpowiedni cytat.

RufldPDQetyzs
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Przygotuj złożony z co najmniej 8 punktów plan wystąpienia na temat:
„Jaka była filozofia życia wyznawana przez Horacego?”

R1NQRdT6yVnVf
(Uzupełnij).
Praca domowa

Epikurejska czy stoicka? Napisz tekst liczący co najmniej 400 słów, w którym przedstawisz swoją opinię na temat wymowy filozoficznej Ody II 16 (Otium divos rogat in patenti). W pracy wykorzystaj inne utwory Horacego.

Horacy Oda II 16 (Otium divos rogat in patenti)

O spokój prosi, kto na Oceanie
Spotkał się z burzą, komu czarna chmura
Zabrała księżyc i gwiazdy, co drogę
Znaczą na wodzie.
O spokój prosi kraina smagana
Ognistą wojny pletniąpletniapletnią, strasznym biczem –
Jeno nie kupisz gonie kupisz go...nie kupisz go klejnotem drogim,
Złotem, ni niczem.
Bo ani pereł blaski nie uciszą,
Ani liktorów nie odpędzą rózgiliktorskie...rózgiliktorów nie odpędzą rózgi
Troski, co serce trwoży i co dom twój
Lotem okrąża.
Dobre ma życie, kto w chacie ojczystej
Przy skromnym stole cichy dzień swój kończy,
Potem snem ufnym usypia, snem czystym,
Bez podłej żądzy.
Po cóż tak miotać się w tym krótkim życiu,
Po co po wszystkiej kołatać się ziemi,
Skoro nie umkniesz przed sobą, ścigany
Myślami swemi?
Pójdzie za tobą na okutą nawęnawanawę
I na żołnierskie pójdzie z tobą chody
Troska, ściglejsza od sarn, co z wichrami
Goni w zawody.
Po cóż dociekać, co jutro się stanie?
Po cóż frasować się o dni dalekie?
Na gorzkie smutki, wierzaj mi, jest uśmiech
Najlepszym lekiem.
Żywot Achilla sławny był, lecz krótki,
A zasię starość Tytona przydługastarość...przydługastarość Tytona przydługa
A może mnie los przekorny nachyli,
Co umknął tobie.
Tobie się bielą owiec długie sznury,
Tobie się mnożą sycylijskie stada,
Ramiona stroją ci świetne purpury,
A ja, mój drogi,
Wioseczkę małą jeno mamwioseczkę...mamWioseczkę małą jeno mam, lecz grecka
Muza subtelnym darzy mię natchnieniem,
A przeto pełen jestem szczęsnej dumy,
Że gardzę tłumem.

2 Źródło: Horacy, Oda II 16 (Otium divos rogat in patenti), [w:] Wybór poezji, oprac. J. Krókowski, tłum. I. Wieniewska, Wrocław 1971, s. 79–81.
pletnia
nie kupisz go...
liktorskie...rózgi
nawa
starość...przydługa
Wioseczkę...mam