Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: W poszukiwaniu argumentu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyporządkowuje argument funkcji do jej wartości na podstawie wzoru, grafu, wykresu,

  • oblicza miejsca zerowe funkcji,

  • wyznacza wartości funkcji dla danego argumentu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapowanie pojęć

  • praca z tekstem

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie będą pracowali metodą odwróconej lekcji. Kilka dni wcześniej nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie podstawowe pojęcia związane z funkcją.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na małe grupy i wymieniają się informacjami pozyskanymi w domu. Metodą map myśli porządkują wiadomości o funkcji (sposoby określania funkcji, dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe). Następnie prezentują na forum klasy swoje mapy.

  2. Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z przykładami w sekcji „Przeczytaj” oraz na infografice.

  3. Uczniowie, pracując ponownie w tych samych grupach, wykonują ćwiczenia interaktywne. W razie problemów, mogą zapoznać się z częścią teoretyczną materiałów, skorzystać z wykonanej mapy myśli lub prosić o pomoc kolegów z innej grupy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach (tych samych w których pracowali na początku lekcji) omawiają wyniki swojej pracy, wspólnie zastanawiając się nad popełnionymi błędami i ustalają jak ich w przyszłości uniknąć.

  2. Nauczyciel przedstawia wyniki swoich obserwacji, ocenia pracę uczniów.

  3. Plakaty z mapami pojęć uczniowie umieszczają w widocznym miejscu w klasie – będą z nich korzystać na następnych lekcjach poświęconych wyrażeniom algebraicznym, dopisywać następne pojęcia.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Infografika”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Infografika może zostać wykorzystana na lekcji omawiającej sposoby określania funkcji.