Dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: W poszukiwaniu argumentu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyporządkowuje argument funkcji do jej wartości na podstawie wzoru, grafu, wykresu,
oblicza miejsca zerowe funkcji,
wyznacza wartości funkcji dla danego argumentu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
mapowanie pojęć
praca z tekstem
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie będą pracowali metodą odwróconej lekcji. Kilka dni wcześniej nauczyciel prosi, aby uczniowie przypomnieli sobie podstawowe pojęcia związane z funkcją.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na małe grupy i wymieniają się informacjami pozyskanymi w domu. Metodą map myśli porządkują wiadomości o funkcji (sposoby określania funkcji, dziedzina, zbiór wartości, miejsca zerowe). Następnie prezentują na forum klasy swoje mapy.
Uczniowie, pracując w parach, zapoznają się z przykładami w sekcji „Przeczytaj” oraz na infografice.
Uczniowie, pracując ponownie w tych samych grupach, wykonują ćwiczenia interaktywne. W razie problemów, mogą zapoznać się z częścią teoretyczną materiałów, skorzystać z wykonanej mapy myśli lub prosić o pomoc kolegów z innej grupy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w grupach (tych samych w których pracowali na początku lekcji) omawiają wyniki swojej pracy, wspólnie zastanawiając się nad popełnionymi błędami i ustalają jak ich w przyszłości uniknąć.
Nauczyciel przedstawia wyniki swoich obserwacji, ocenia pracę uczniów.
Plakaty z mapami pojęć uczniowie umieszczają w widocznym miejscu w klasie – będą z nich korzystać na następnych lekcjach poświęconych wyrażeniom algebraicznym, dopisywać następne pojęcia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia w sekcji „Infografika”.
Materiały pomocnicze:
Argumenty i wartości funkcjiArgumenty i wartości funkcji
Wskazówki metodyczne:
Infografika może zostać wykorzystana na lekcji omawiającej sposoby określania funkcji.