Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Kiedy i dlaczego narodził się konserwatyzm?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności historyczno‑społeczne, które doprowadziły do powstania doktryny konserwatywnej;
dokonuje analizy porównawczej poglądów konserwatystów klasycznych z ich realizacją w państwach europejskich;
wskazuje zależność między rozwojem gospodarczym a zmianami w doktrynie konserwatywnej.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstów źródłowych;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na lekcji poprzedniej nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie okoliczności, w jakich wybuchła rewolucja we Francji. Powinni zwrócić uwagę na idee polityczne w oświeceniu i zmiany gospodarczo‑społeczne w końcu XVIII w.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Burza mózgów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czym waszym zdaniem charakteryzuje się konserwatyzm?”. Moderator zapisuje propozycje na tablicy. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Faza realizacyjna
1. Praca w grupach. Analiza fragmentów tekstu Edmunda Burke’a w e‑materiale. Uczniowie tworzą własną definicję konserwatyzmu i weryfikują ją na forum klasy.
2. Podział klasy na dwie grupy. Każda z nich wykonuje przydzielone zadanie:
grupa 1 – wyszukanie w dostępnych źródłach i analiza tekstów Edmunda Burke’a i innych XIX‑wiecznych konserwatystów, wyszukanie zmian w doktrynie i wskazanie ich przyczyn;
grupa 2 – wyszukanie w dostępnych źródłach i analiza informacji dotyczących funkcjonowania państw europejskich w XIX w., wskazanie reakcji władz państwowych na ruchy społeczne.
3. Obie grupy przedstawiają wyniki swoich poszukiwań na forum klasy. Na tablicy powstaje linia chronologiczna wskazująca na zależność między zmianami społecznymi i zmianami w doktrynie konserwatywnej.
4. Praca z multimedium – audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dyskutują na temat: „Czy działalność polityczna Benjamina Disraelego w większym stopniu realizowała idee Edmunda Burke'a czy Josepha de Maistre’a?”.
5. Nauczyciel pyta uczniów o przyczyny społeczne zmian w doktrynie konserwatywnej. Prosi o ich hierarchizację i wskazanie największych obaw władz oraz działań politycznych – pozytywnych i negatywnych – wynikających z tych obaw.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Nauczyciel prosi chętne/wybrane osoby o podsumowanie i ocenę roli konserwatyzmu w rozwoju demokratycznych struktur państwowych.
Praca domowa:
Wskaż elementy klasycznego konserwatyzmu w programie wybranej współczesnej partii konserwatywnej. Praca pisemna.
Materiały pomocnicze:
Andrew Heywood, Ideologie polityczne, Warszawa 2011.
Roman Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook do przygotowania scenek dramy prezentujących dyskusję między zwolennikami i przeciwnikami konserwatyzmu.