Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marzenna Śliwka

Przedmiot: Język polski

Temat: Bezimienny wśród rekwizytów i symboli. Kartoteka według Krzysztofa Kieślowskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
4) rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
Zakres rozszerzony
Zalecane dzieła teatralne i filmowe
7) Kartoteka, reż. Krzysztof Kieślowski;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • charakteryzuje sposób ukazania głównego bohatera Kartoteki,

  • określa funkcje rekwizytów wykorzystanych w spektaklu,

  • analizuje symbole obecne w przedstawieniu Kieślowskiego,

  • wykorzystuje wiedzę o środkach filmowych do analizy przedstawienia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • sztuka teatralna;

  • rozmowa kierowana;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Polecenia dla ucznia:
    a. Obejrzyj spektakl „Kartoteka” w reżyserii K. Kieślowskiego. Zapoznaj się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.
    b. Wykonaj polecenie 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

  2. Nauczyciel przygotowuje kartki do ćwiczenia wprowadzającego (załącznik w Materiałach dodatkowych).

Faza wprowadzająca:

  1. UPORZĄDKUJMY KARTOTEKĘ. Nauczyciel przed lekcją rozsypuje w różnych miejscach klasy przygotowane kartki. Uczniowie zbierają je i próbują przez kilka minut poskładać je w jakąś całość, uporządkować. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel nawiązuje do tytułu dramatu, wspólnie z uczniami wyjaśnia jego znaczenie.

  2. Następuje zapoznanie uczniów z celami lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każdy z zespołów ma to samo zadanie: Sporządźcie kartotekę rekwizytów ważnych w kontekście realizacji scenicznej Kieślowskiego. Przypomnijcie sceny, w których zostały użyte. Określcie ich znaczenie dla danej sceny i symbolikę.
    Sekcja „Sprawdź się”, ćwiczenia: 7, 8 i 9.

  2. Następnie nauczyciel prosi liderów grup o przedstawienie wniosków z  pracy. Później uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenie 3 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Nauczyciel zadaje pytanie: Czego można się dowiedzieć o bohaterze na podstawie realizacji Kieślowskiego? Jak twórca pokazuje Bohatera przez pryzmat „spotkań”? Jakich środków użył reżyser w tym celu? Uczniowie w  parach wykonują ćwiczenia 4 i 5 (sekcja „Sprawdź się”).

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: Która ze scen spektaklu jest, według Was, najbardziej filmowa? Który fragment jest bardziej teatralny niż inne? Czy zauważacie inne rekwizyty lub symbole, o których nie wspomnieliśmy? Jeśli tak, jaką pełnią funkcję w historii? Następują wypowiedzi uczniów.

Praca domowa:

  1. Zadanie domowe do wyboru:
    a) Wybierz dowolny przedmiot i napisz o nim wiersz pt. Poezja codzienności.
    b) Wybierz dowolny przedmiot i napisz tekst pt. Proza dnia/ Użytek codzienny.

Materiały pomocnicze:

  • Lidia Czartoryska‑Górska, Zanikający bunt. Trzy telewizyjne Kartoteki: Swinarski – Kieślowski – Kutz, „Dialog” 2000, nr 12.
    Krzysztof Kieślowski, Autobiografia, Kraków 2012.
    Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
    Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.

Materiały dodatkowe:

  1. Teksty do ćwiczenia „Uporządkujmy KARTOTEKĘ”.

To jest moja ręka. (...) Moja żywa
ręka.
Jest taka posłuszna. Robi wszystko, co
pomyślę.

 BOHATER o sobie i do siebie 

Ręczę ci, że on się brzydko pod kołdrą
bawi. Sam ze sobą.

 OJCIEC mówi do MATKI

Może wejdziesz do łóżka?
Porozmawiamy.

 BOHATER zwraca się do OLGI 

Czasy może i są duże.
Ludzie trochę mali.

 STARZEC do STARCÓW

Chopin ukrył armaty w kwiatach i 
spopularyzował imię Polski w świecie.

 BOHATER do NAUCZYCIELA

Jeśli się nie mylę, to pan jest prostym
człowiekiem?
Czy pan wie, że w pańskich rękach
leżą losy świata?

DZIENNIKARZ do BOHATERA

Śpieszą się. Mordują. Nigdy by w nich
nie dojrzał płód, są nieuważni. Żaden z
nich nie uchroni przez dziewięć
miesięcy owocu.

Jak to dobrze, że my dźwigamy i 
rodzimy życie.

 Monolog SEKRETARKI

Świat się kończył, a ty kłamałeś!

 Olga do Bohatera

Sumienie masz delikatne...
Ale ja ciebie rozgrzeszam.

 WUJEK do BOHATERA

Klaskałem. Okrzyki wydawałem. (...)
Co mnie obchodzą wszyscy? Myślę o 
sobie.
Klaskałem.

 BOHATER do WUJKA

Sami się wieszajcie. (...)
No, wieszajcie się. Nie?
Tak bardzo się kochacie?

BOHATER do WIDZÓW