Dla nauczyciela
Autorka scenariusza: Sabina Świtała
Temat: Niedola dziecięca w nowelach pozytywistycznych
Adresat
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Elementy retoryki. Uczeń:
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpoznaje typowe problemy postaci dziecięcych występujących w nowelach pozytywistycznych;
porównuje literackie i malarskie przedstawienia dzieci w dziełach okresu pozytywizmu;
analizuje sytuacje wybranych bohaterów literackich i proponuje rozwiązania problemu;
tworzy plan historii do wybranego obrazu.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
metoda aktywizująca – metaplan.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
schematy metaplanu;
karty pracy.
Przebieg zajęć
Przed zajęciami
Przed zajęciami uczniowie przypominają sobie teksty czytane w szkole podstawowej: Antka Bolesława Prusa, TadeuszaElizy Orzeszkowej,Janko MuzykantaHenryka Sienkiewicza, Dobrą paniąElizy Orzeszkowej oraz Naszą szkapę Marii Konopnickiej. Uczniom zdolnym można zaproponować zapoznanie się z innymi nowelami pozytywistycznymi, np. Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela,Michałko, Grzechy dzieciństwa...
Faza wstępna
Nauczyciel wywiesza na tablicy hasło:„Dziecko w nowelach pozytywistycznych”. Uczestnicy zajęć kolejno podchodzą do tablicy, zapisują skojarzenia (mogą również tworzyć schematyczne rysunki) związane z hasłem.
Zapiski uczniów stają się pretekstem do rozmowy na temat sytuacji dziecka w XIX w.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
Prowadzący dzieli klasę na pięć grup (liczba grup to liczba tekstów, które uczniowie mieli przeczytać przed zajęciami). Każda grupa losuje jedną z nowel. Uczestnicy zajęć otrzymują schemat metaplanu, który uzupełniają, przyglądając się sytuacji dziecka przedstawionej w utworze.
Grupy prezentują efekty swojej pracy. Wyniki omawiane są na forum i komentowane przez uczniów oraz nauczyciela.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z galerią obrazów z multimedium bazowego. Wybierają jeden obraz i uzupełniają kartę pracy. Wybrane osoby czytają swoje wypowiedzi.
Karta pracy
Tytuł obrazu: …………………………………………………….
Autor: …………………………………………………………….
Przyjrzyj się wizerunkowi/wizerunkom dziecka/dzieci przedstawionemu/przedstawionym na obrazie. Jaka mogła być jego/ich historia? Zapisz w punktach swoją propozycję.
Na jaki problem zwraca uwagę Twoja historia?
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i dzielą się swoimi pomysłami.
Faza podsumowująca
1. 20 listopada 1959 roku, na XIV Zgromadzeniu Ogólnym ONZ, została uchwalona Deklaracja Praw Dziecka zawierająca postulaty dotyczące zapewnienia niedorosłym właściwych warunków życia i rozwoju. Wśród dziesięciu zasad regulujących prawa dziecka znalazły się m.in. prawo do nauki i rozrywki, do ochrony przed dyskryminacją. Trzydzieści lat później przyjęto obowiązującą do dziś Konwencję o prawach dziecka. Jakie zapisy mogłyby się znaleźć w Pozytywistycznej Deklaracji Praw Dziecka?
Wybrane osoby zapisują swoje propozycje na tablicy.
Praca domowa:
Wyobraź sobie, że żyjesz w epoce pozytywizmu. Napisz przemówienie, w którym zwrócisz uwagę na potrzebę podjęcia działań zmierzających do poprawy sytuacji wiejskich dzieci.
Materiały pomocnicze:
M. Łoboz, T. Żabski, Dziecko w literaturze pozytywizmu, [w:] J. Bajda i inni, Epoki literackie. Wielki leksykon literatury polskiej, Wrocław 2005, s. 513‑514.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć.