Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RO9ilROcCV92O1
Ćwiczenie 1
Jakie były powody trudnej sytuacji dzieci w społeczności wiejskiej drugiej połowy XIX wieku? Możliwe odpowiedzi: 1. ubóstwo, 2. rozpieszczanie przez rodziców, 3. nieodpowiednie wychowanie, 4. zgubny wpływ demoralizującej literatury, 5. trudności w dostępie do medycyny, 6. niezrozumienie dla jednostek wyjątkowych, 7. dziecięcy sposób widzenia świata
11
Ćwiczenie 2
RnEtvT0Zozqeq
W zacytowanych fragmentach nowel wskaż narrację stylizowaną na wypowiedzi dziecięce i narrację osoby dorosłej. narrator dziecięcy Możliwe odpowiedzi: 1. Właściwie różniliśmy się tym tylko, że mnie przyniósł bocian za darmo, a za moździerz trzeba było zapłacić. Nic więc dziwnego, że istnienie tego moździerza uważałem jako ważniejsze aniżeli moje własne; zwłaszcza patrząc na poszanowanie, jakiego stale używał, podczas gdy ze mną różnie bywało i wówczas, i potem…, 2. Smutek ten nie zagnieździł się u mnie, ale w mieszkaniu bliskich sąsiadów. Z okna mogłem co dzień spoglądać do wnętrza ich pokoiku., 3. Straszno i smutno było chłopcu patrzeć, jak płacząca matka i stary Andrzej pożegnawszy jego i kowala skryli się już za sadami idąc z powrotem do domu., 4. Żeby nie to ludzkie litowanie, to byśmy i nie czuli, tak bardzo, że matka umarła. Z pół roku już się nie podnosiła w tej chorobie, a w ostatnich czasach tak samo cichutko na pościeli leżała, jak i teraz., 5. Tym sposobem nie poznałem ani twarzy, ani nazwiska, ani nawet nie widziałem jego grobu. I został tym po śmierci, czym był za życia: istotą widzialną tylko o zmroku, niemą i niepochwytną jak cień. narrator neutralny Możliwe odpowiedzi: 1. Właściwie różniliśmy się tym tylko, że mnie przyniósł bocian za darmo, a za moździerz trzeba było zapłacić. Nic więc dziwnego, że istnienie tego moździerza uważałem jako ważniejsze aniżeli moje własne; zwłaszcza patrząc na poszanowanie, jakiego stale używał, podczas gdy ze mną różnie bywało i wówczas, i potem…, 2. Smutek ten nie zagnieździł się u mnie, ale w mieszkaniu bliskich sąsiadów. Z okna mogłem co dzień spoglądać do wnętrza ich pokoiku., 3. Straszno i smutno było chłopcu patrzeć, jak płacząca matka i stary Andrzej pożegnawszy jego i kowala skryli się już za sadami idąc z powrotem do domu., 4. Żeby nie to ludzkie litowanie, to byśmy i nie czuli, tak bardzo, że matka umarła. Z pół roku już się nie podnosiła w tej chorobie, a w ostatnich czasach tak samo cichutko na pościeli leżała, jak i teraz., 5. Tym sposobem nie poznałem ani twarzy, ani nazwiska, ani nawet nie widziałem jego grobu. I został tym po śmierci, czym był za życia: istotą widzialną tylko o zmroku, niemą i niepochwytną jak cień.
1
R1T0KXTYUbcfs11
Ćwiczenie 3
Podaj przykłady mentalności ludowej zawarte we fragmencie noweli H.Sienkiewicza Janko Muzykant. Przyszło to na świat wątłe, słabe. Kumy, co się były zebrały przy tapczanie położnicy, kręciły głowami i nad matką, i nad dzieckiem [...] Matka, biedna komornica, żyjąca z dnia na dzień, niby jaskółka pod cudzą strzechą, może go tam i kochała po swojemu, ale biła dość często i zwykle nazywała „odmieńcem”. W ósmym roku chodził już jako potrzódka za bydłem lub gdy w chałupie nie było co jeść, za bedłkami do boru. Że go tam kiedy wilk nie zjadł, zmiłowanie boże. Był to chłopak nierozgarnięty bardzo i jak wiejskie dzieciaki, przy rozmowie z ludźmi, palec do gęby wkładający. Nie obiecywali sobie nawet ludzie, że się wychowa, a jeszcze mniej, żeby matka mogła doczekać się z niego pociechy, bo i do roboty był ladaco. Nie wiadomo, skąd się to takie ulęgło, ale na jedną rzecz był tylko łapczywy, to jest na granie. Wszędzie też je słyszał, a jak tylko trochę podrósł, tak już o niczym innym nie myślał. /Źródło: Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, [w:] tegoż, Wybór nowel i opowiadań, oprac. Tadeusz Bujnicki, Wrocław 1992, s. 167–168./
1
Ćwiczenie 3
Ruqxnu3c8AVpP
Przyszło to na świat wątłe, słabe. Kumy, co się były zebrały przy tapczanie położnicy, kręciły głowami i nad matką, i nad dzieckiem [...] Matka, biedna komornica, żyjąca z dnia na dzień, niby jaskółka pod cudzą strzechą, może go tam i kochała po swojemu, ale biła dość często i zwykle nazywała „odmieńcem”. W ósmym roku chodził już jako potrzódka za bydłem lub gdy w chałupie nie było co jeść, za bedłkami do boru. Że go tam kiedy wilk nie zjadł, zmiłowanie boże. Był to chłopak nierozgarnięty bardzo i jak wiejskie dzieciaki, przy rozmowie z ludźmi, palec do gęby wkładający. Nie obiecywali sobie nawet ludzie, że się wychowa, a jeszcze mniej, żeby matka mogła doczekać się z niego pociechy, bo i do roboty był ladaco. Nie wiadomo, skąd się to takie ulęgło, ale na jedną rzecz był tylko łapczywy, to jest na granie. Wszędzie też je słyszał, a jak tylko trochę podrósł, tak już o niczym innym nie myślał. /Źródło: Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant, [w:] tegoż, Wybór nowel i opowiadań, oprac. Tadeusz Bujnicki, Wrocław 1992, s. 167–168./. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wskaż nowelę pozytywistyczną, której ilustracją mógłby być obraz Aleksandra Kotsisa Matula pomarli . Odpowiedź uzasadnij.

RnAoxdOZ1S8oQ
Źródło: Aleksander Kotsis, Matula pomarli, 1867, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1J6pzJ2DqO2S
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zaproponuj listę postulatów, których wprowadzenie wśród warstw najuboższych mogłoby rozwiązać problemy dzieci przedstawione w nowelach pozytywistycznych.

RjEDIHE0UVLBl
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Jaki problem został przedstawiony na obrazie Aleksandra KotsisaBez dachu? Nazwij go i opisz w około 100 słowach. Przypomnij sobie, co wiesz o historii wysiedleń w zaborze pruskim.

RiIwXEL7SZHPZ
Źródło: Aleksander Kotsis, Bez dachu, ok. 1870, domena publiczna.
R1PFR1ZVlawBV
(Uzupełnij).

Zadania dodatkowe

31
Ćwiczenie 7

Tytułowy bohater noweli Henryka Sienkiewicza Janko Muzykant oraz Orcio z Nie‑boskiej komediiZygmunta Krasińskiego to dzieci szczególnie wrażliwe na piękno, uzdolnione artystycznie. Napisz rozprawkę na około 200 słów, w której porównasz obie postaci.

R1A7hL2KHo6N9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Porównaj opis obrazu Józefa Chełmońskiego Owczarek z nowelą Henryka Sienkiewicza Janko Muzykant, a następnie stwórz krótki tekst narracyjny (ok. 300 słów), w którym przedstawisz alternatywną historię bohatera inspirowaną dziełem malarskim. Wykorzystaj wiedzę na temat struktury i języka noweli. 
Porównaj opis obrazu Józefa Chełmońskiego Owczarek z nowelą Henryka Sienkiewicza Janko Muzykant, a następnie stwórz krótki tekst narracyjny (ok. 300 słów), w którym przedstawisz alternatywną historię bohatera inspirowaną dziełem malarskim. Wykorzystaj wiedzę na temat struktury i języka noweli. 
RpgmrC29y7A0G
Źródło: Józef Chełmoński, Owczarek, 1897, domena publiczna.
RRlJKEM5BvqmO
Podobieństwa (Uzupełnij). Różnice (Uzupełnij).
Praca domowa

Zastanów się, z jakimi problemami borykają się dzieci w dzisiejszych czasach. W swojej wypowiedzi ustosunkuj się do następujących pytań:

- Czy trudności współczesnych dzieci różnią się zasadniczo od tych, z którymi musieli się mierzyć młodzi bohaterowie pozytywistycznych nowel? 

- Czy można je z nimi porównać?