Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Znajdź w dostępnych ci źródłach informacje na temat malarzy, którzy w epoce pozytywizmu chętnie wykorzystywali motyw losu wiejskiego dziecka w swoich obrazach. Wskaż co najmniej jednego takiego artystę i na podstawie dostępnych ci źródeł opisz jedno z takich dzieł, które najlepiej oddaje sytuację dzieci w dobie pozytywizmu.
Znajdź w dostępnych ci źródłach informacje na temat malarzy, którzy w epoce pozytywizmu chętnie wykorzystywali motyw losu wiejskiego dziecka w swoich obrazach. Wskaż co najmniej jednego takiego artystę i na podstawie dostępnych ci źródeł opisz jedno z takich dzieł, które najlepiej oddaje sytuację dzieci w dobie pozytywizmu.
Przyjrzyj się obrazom i rozważ, który najlepiej oddaje sytuację dzieci w dobie pozytywizmu. Opisz wybrane dzieło.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia portret małej, jasnowłosej dziewczynki. Dziecko siedzi. Ubrane jest w prostą sukienkę, na ramionach ma chustę. Jest bose. Trzyma w rękach warzywa. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 1. Aleksander Kotsis (1836–1877) miał pochodzenie chłopskie i w swoich dziełach często powracał do wiejskich korzeni. 2. Na obrazie W święto Matki Boskiej Zielnej uwiecznił góralską dziewczynkę trzymającą w rękach płody ziemi niesione w darze Matce Boskiej z okazji święta. 3. W stroju dziewczynki można zauważyć podobieństwo do tradycyjnych przedstawień Maryi. Drugi obraz przedstawia wnętrze wiejskiej chaty. Przy piecu siedzi mężczyzna. O jego ramię wspiera się małe dziecko. Jest owinięte chustą. Obok pieca stoi także kobieta. Nieopodal niej widać starszego, schylonego nad kozą mężczyznę. W izbie panuje nieład. Znajdują się na nim dwa punkty interaktywne zawierające dodatkowe informacje: 4. Niektóre płótna Kotsisa oddają obraz skrajnej nędzy, czego przykładem jest ostatnia chudoba – dzieło przedstawiające izbę ubogiej rodziny. 5. Wśród członków rodziny pokazanej na obrazie można zauważyć małe dziecko tulące się do ojca.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia portret małej, jasnowłosej dziewczynki. Dziecko siedzi. Ubrane jest w prostą sukienkę, na ramionach ma chustę. Jest bose. Trzyma w rękach warzywa. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 1. Aleksander Kotsis (1836–1877) miał pochodzenie chłopskie i w swoich dziełach często powracał do wiejskich korzeni. 2. Na obrazie W święto Matki Boskiej Zielnej uwiecznił góralską dziewczynkę trzymającą w rękach płody ziemi niesione w darze Matce Boskiej z okazji święta. 3. W stroju dziewczynki można zauważyć podobieństwo do tradycyjnych przedstawień Maryi. Drugi obraz przedstawia wnętrze wiejskiej chaty. Przy piecu siedzi mężczyzna. O jego ramię wspiera się małe dziecko. Jest owinięte chustą. Obok pieca stoi także kobieta. Nieopodal niej widać starszego, schylonego nad kozą mężczyznę. W izbie panuje nieład. Znajdują się na nim dwa punkty interaktywne zawierające dodatkowe informacje: 4. Niektóre płótna Kotsisa oddają obraz skrajnej nędzy, czego przykładem jest ostatnia chudoba – dzieło przedstawiające izbę ubogiej rodziny. 5. Wśród członków rodziny pokazanej na obrazie można zauważyć małe dziecko tulące się do ojca.Obraz po lewej: Aleksander Kotsis, W święto Matki Boskiej Zielnej (1869). Obraz po prawej: Aleksander Kotsis, Ostatnia chudoba (1870).
Źródło: domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia scenę rodzajową. Trwa burza. Na niebie widać rozbłysk pioruna. Na polu znajduje się kilkoro dorosłych i jeden, mały chłopiec. Dziecko żegna się. Na drugim planie widać biegnące, przestraszone krowy. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 1. Dzieło Józefa Chełmońskiego (1849–1914) Burza przedstawia ludzi w obliczu nieokiełznanych sił natury. 2. Nadciągająca burza zaskakuje pastuszków bydła. Dzieci zwracają się do Boga w modlitwie. 3. Z jednej strony płótno ukazuje zależność ludzkiego losu od potęgi natury, z drugiej strony można wyczytać z niego szacunek dla prostolinijnej religijności wiejskiego ludu. Drugi obraz przedstawia scenę rodzajową. Na polu znajduje się oracz i mały chłopiec. Obaj przypatrują się bocianom na niebie. Siedzą pośród zielonej, pełnej kwiatów łąki. Odpoczywają. Jedzą z dwojaków w przerwie wiosennej orki. Na horyzoncie widać rząd brązowych wiejskich chałup krytych strzechami. Jest także topola z bocianim gniazdem. W pobliżu oracza i chłopca stoją dwa woły na zaoranym kawałku pola. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 4. Obraz Bociany należy do najbardziej znanych dzieł Józefa Chełmońskiego. 5. Zarówno chłop, jak i jego syn są zafascynowani widokiem szybujących w powietrzu ptaków. Zostali ukazani w codziennej, zwykłej sytuacji, w której potrafili jednak dostrzec piękno chwili. 6. Płótno prezentuje pejzaż typowo polski, inspirowany pobytem artysty w mazowieckiej wsi Kuklówka.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia scenę rodzajową. Trwa burza. Na niebie widać rozbłysk pioruna. Na polu znajduje się kilkoro dorosłych i jeden, mały chłopiec. Dziecko żegna się. Na drugim planie widać biegnące, przestraszone krowy. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 1. Dzieło Józefa Chełmońskiego (1849–1914) Burza przedstawia ludzi w obliczu nieokiełznanych sił natury. 2. Nadciągająca burza zaskakuje pastuszków bydła. Dzieci zwracają się do Boga w modlitwie. 3. Z jednej strony płótno ukazuje zależność ludzkiego losu od potęgi natury, z drugiej strony można wyczytać z niego szacunek dla prostolinijnej religijności wiejskiego ludu. Drugi obraz przedstawia scenę rodzajową. Na polu znajduje się oracz i mały chłopiec. Obaj przypatrują się bocianom na niebie. Siedzą pośród zielonej, pełnej kwiatów łąki. Odpoczywają. Jedzą z dwojaków w przerwie wiosennej orki. Na horyzoncie widać rząd brązowych wiejskich chałup krytych strzechami. Jest także topola z bocianim gniazdem. W pobliżu oracza i chłopca stoją dwa woły na zaoranym kawałku pola. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 4. Obraz Bociany należy do najbardziej znanych dzieł Józefa Chełmońskiego. 5. Zarówno chłop, jak i jego syn są zafascynowani widokiem szybujących w powietrzu ptaków. Zostali ukazani w codziennej, zwykłej sytuacji, w której potrafili jednak dostrzec piękno chwili. 6. Płótno prezentuje pejzaż typowo polski, inspirowany pobytem artysty w mazowieckiej wsi Kuklówka.Obraz po lewej: Józef Chełmoński, Burza (1896). Obraz po prawej: Józef Chełmoński, Bociany (1900).
Źródło: domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia trójkę dzieci. Po lewej stronie stoi chłopiec ubrany w strój szlachcica. Pośrodku dziewczynka w białej sukience z niebieskimi kokardami. Ma białe pończoszki i błękitne pantofelki. Po prawej stronie siedzi mała dziewczynka ubrana w jasną sukienkę. Dzieci są starannie ubrane i uczesane. Znajdują się na nim dwa punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje:
1. Słynący przede wszystkim z malarstwa historycznego Jan Matejko (1838–1893) tworzył również portrety własnych potomków. 2. Płótno przedstawiające postaci w pięknych bogatych strojach i starannych fryzurach ukazuje, że w drugiej połowie XIX wieku nie wszystkie dzieci doświadczały znojów opisywanych w nowelach pozytywistycznych. Drugi obraz przedstawia nastoletniego chłopca. Bosonogi chłopiec niesie na swoich ramionach słomianego chochoła. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 3. Obraz Aleksandra Gierymskiego (1850–1901) był przez lata uważany za zaginiony. Został odnaleziony w 2004 roku. 4. Dzieło przedstawia wiejską scenę rodzajową – chłopiec niesie snop siana przez oświetlone słońcem pole. 5. Obok realistycznej dbałości o szczegóły na płótnie można dostrzec grę odcieni charakterystyczną dla impresjonizmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa obrazy. Pierwszy obraz przedstawia trójkę dzieci. Po lewej stronie stoi chłopiec ubrany w strój szlachcica. Pośrodku dziewczynka w białej sukience z niebieskimi kokardami. Ma białe pończoszki i błękitne pantofelki. Po prawej stronie siedzi mała dziewczynka ubrana w jasną sukienkę. Dzieci są starannie ubrane i uczesane. Znajdują się na nim dwa punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje:
1. Słynący przede wszystkim z malarstwa historycznego Jan Matejko (1838–1893) tworzył również portrety własnych potomków. 2. Płótno przedstawiające postaci w pięknych bogatych strojach i starannych fryzurach ukazuje, że w drugiej połowie XIX wieku nie wszystkie dzieci doświadczały znojów opisywanych w nowelach pozytywistycznych. Drugi obraz przedstawia nastoletniego chłopca. Bosonogi chłopiec niesie na swoich ramionach słomianego chochoła. Znajdują się na nim trzy punkty interaktywne, pod którymi są dodatkowe informacje: 3. Obraz Aleksandra Gierymskiego (1850–1901) był przez lata uważany za zaginiony. Został odnaleziony w 2004 roku. 4. Dzieło przedstawia wiejską scenę rodzajową – chłopiec niesie snop siana przez oświetlone słońcem pole. 5. Obok realistycznej dbałości o szczegóły na płótnie można dostrzec grę odcieni charakterystyczną dla impresjonizmu.Obraz po lewej: Jan Matejko, Portret trojga dzieci artysty (1870). Obraz po prawej: Aleksander Gierymski, Chłopiec niosący snop (1885).
Źródło: domena publiczna.