Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Spalanie alkanów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
2) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji (podstawiania) atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
3) opisuje właściwości chemiczne alkanów na przykładzie reakcji: spalania, substytucji atomu (lub atomów) wodoru przez atom (lub atomy) chloru albo bromu przy udziale światła; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia spalanie całkowite od niecałkowitego i zapiszesz równania reakcji spalania alkanów;
przeanalizuje mapę pojęciową i zna z podstawowymi pojęciami dotyczącymi spalania alkanów;
wykonuje doświadczenie spalania alkanów przy zmiennym dostępie tlenu i na podstawie obserwacji określa produkty spalania.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
mapa pojęć;
eksperyment chemiczny;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału. 2. Rozpoznanie wiedzy wstępnej. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie są rodzaje spalania? Układają wspólnie na tablicy mapę pojęć. 3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel zadaje pytania do dyskusji: Od czego zależy przebieg danego rodzaju spalania? Jak zidentyfikować produkty spalania całkowitego?
Eksperyment chemiczny – „Badanie spalania butanu” – polecenie 1 w e‑materiale sekcja „przeczytaj”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę i zapisują w dzienniczku wirtualnym, planują eksperyment, wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie wykonują kolejno czynności podane w instrukcji, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych w zeszytach, wyciągają wnioski i zapisują w wirtualnym dzienniczku. Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez chętnych/wybranych uczniów efektów pracy. Równania reakcji chemicznych uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia zawarte w medium e‑materiału. 4. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi kolorowymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa pojęć może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do lekcji z tego zakresu materiału.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru ze schematem baterii i poziomami jej naładowania [w %] oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki.
Szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne wg instrukcji zawartej w poleceniu 1 e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”.