Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Norwidowska koncepcja losu słynnych postaci
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy utworu Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie;
zinterpretuje utwór Norwida przez pryzmat biografii poety;
wyjaśni uniwersalne i stale aktualne przesłanie poezji Norwida, przywołując postaci współczesnych twórców, którzy zostali uznani po śmierci.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
przekład intersemiotyczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Samouczek: Norwidowska koncepcja losu słynnych postaci”. Następnie prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z wierszem w e‑materiale Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie... Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście historycznoliterackim.
Przed wysłuchaniem na lekcji samouczka zbierają informacje na temat życia i okoliczności śmierci słynnych osób, o których pisze Norwid. Zastanawiają się, co może łączyć te postaci w kontekście tematyki omawianego wypracowania.Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje kolaż będący ilustracją lub komentarzem do utworu Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie... Uczeń powinien umieć opisać swój projekt i uzasadnić swoją interpretację.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli, której główne hasło brzmi władza. Wybrana osoba lub ochotnik przedstawia wynik swojej pracy.
Wybrane przez nauczyciela osoby prezentują prace wykonane w domu. Pozostałe osoby w klasie komentują.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prezentuje i omawia kroki interpretacyjne zamieszczone w nagraniu audio. Uczniowie redagują wstęp do własnej interpretacji wiersza Norwida. Uwzględniają kontekst biograficzny autora jak również wymienionych przez niego postaci.
W dalszej części lekcji uczniowie pracują w parach. Wykonują ćwiczenia z sekcji „Samouczek cz. 2”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie uczniowie:
- notują czasowniki, które świadczą o tym, że Norwid chciał zarysować w swoim wierszu ogólny obraz losu wszystkich wybitnych jednostek,
- wyjaśniają znaczenie metafor stosowanych w wierszu Norwida i określają ich funkcję.
Praca domowa:
Na podstawie analizy i interpretacji wiersza Cypriana Norwida Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie… zaprezentuj Norwidowską koncepcję losu wybitnych jednostek.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Wiesław Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook – Samouczek cz. 1” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.