Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zastosowanie promieniotwórczości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
4) oblicza zmianę masy promieniotwórczego nuklidu w określonym czasie, znając jego okres półtrwania; pisze równania naturalnych przemian promieniotwórczych (alfa, beta¯) oraz sztucznych reakcji jądrowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega zjawisko promieniotwórczości;
analizuje korzyści i zagrożenia, jakie niesie promieniotwórczość;
omówisz dokonania noblistów w dziedzinie chemii z zakresu promieniotwórczości;
omówisz zastosowanie izotopów promieniotwórczych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
debata korespondencyjna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak wyglądałoby życie człowieka dziś, gdyby nie odkryto zjawiska promieniotwórczości?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu promieniotwórczość. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, w tym w e‑materiale – zastosowanie promieniotwórczości. Efektem analizy ma być zwrócenie uwagi przez uczniów na korzyści i zagrożenia, wynikające z zastosowania izotopów promieniotwórczych.
Debata korespondencyjna. Nauczyciel podaje temat debaty, np. „Zjawisko promieniotwórczości – nadzieja czy zagłada?”, wyjaśnia zasady pracy tą metodą oraz określa czas potrzebny na przygotowanie argumentów.
Uczniowie dobierają się w pary. Każdy z nich prezentuje odmienne stanowiska (zwolennicy i przeciwnicy) w omawianej kwestii (podział pary na obie strony można dokonać losowo).
Nauczyciel wręcza parom karty do korespondencji z zapisanym tematem debaty. Uczniowie podpisują się na kartach, zaznaczając zajmowane stanowisko w dyskusji.
Jeden z uczniów danej pary zapisuje na karcie do korespondencji swój argument i przekazuje ją koledze/koleżance. Ten odpowiada na zapisany argument i formułuje swój, który popiera zajmowane stanowisko, i przekazuje kartę następnej osobie. Procedura ta powtarza się aż do wyczerpania argumentów.
Nauczyciel podsumowuje debatę. Uczniowie prezentują ich zdaniem najciekawsze argumenty i odpowiedzi na nie (mogą korzystać z kart do korespondencji).
Metodę tę można przeprowadzić też w grupach (liczba grup zależy od ilości odmiennych stanowisk w danej sprawie). Wówczas grupy opracowują argumenty na dużym arkuszu papieru, tworząc plakat, który zostanie wykorzystany na podsumowanie debaty.Uczniowie w parach odtwarzają film samouczek.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jak można zdefiniować promieniotwórczość?
Wymień pozytywne skutki promieniowania jonizującego na żywność.
Jak się nazywa metoda umożliwiająca ustalenie wieku znalezisk archeologicznych?
Gdzie promieniotwórczość znalazła zastosowanie ?
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co bylo dla mnie latwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę wykonują w e‑materiale ćwiczenia – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może uczeń wykorzystać przygotowując się do zajęć czy na sprawdzian.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak można zdefiniować promieniotwórczość?
Wymień pozytywne skutki promieniowania jonizującego na żywność.
Jak się nazywa metoda umożliwiająca ustalenie wieku znalezisk archeologicznych?
Gdzie promieniotwórczość znalazła zastosowanie ?
Karty do przeprowadzenia debaty korespondencyjnej z wypisanym problemem, podpisane przez uczniów.