Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak napisać recenzję filmu?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje cechy i funkcje recenzji jako formy wypowiedzi;

  • omówi budowę recenzji;

  • zastanowi się, jak język artystyczny dzieła literackiego przekłada się na język filmu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się informacjami na temat recenzji filmowej - co o niej wiedzą, gdzie się z nią spotykają oraz w jakiej formie.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie tworzą mapę myśli (w parach lub większych grupach), w której zamieszczają wszystkie niezbędne elementy recenzji filmowej wraz z omówieniem.

  2. W kolejnym kroku uczniowie analizują mapę myśli z sekcji multimedialnej i uzupełniają swoją wiedzę na temat recenzji. Dodatkowo, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, zapoznają się z przykładowymi recenzjami zamieszczonymi w sieci. Propozycja strony z recenzjami znajduje się w Materiałach pomocniczych.

  3. Uczniowie zastanawiają się również nad tym, jakie błędy mogą popełniać recenzenci. Wymieniają się swoimi spostrzeżeniami w parach.

  4. Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie ilustrację interaktywną związaną z filmem Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza, 1989, reż. Tadeusz Konwicki. Następnie uczniowie indywidualnie wyjaśniają, czemu służą zabiegi kompozycyjne zastosowane w filmie oraz opisują konteksty filmu Lawa.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
    - Jakie funkcje powinna spełniać recenzja filmowa? (informacyjną, poznawczą, perswazyjną)
    - Jakie błędy najczęściej popełniają osoby piszące recenzję? (streszczają cały film, zdradzają zakończenie, piszą rozwlekle albo zbyt mało, nieobiektywnie oceniają film, popełniają błędy rzeczowe, językowe)

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Ilustracja interaktywna”.

Praca domowa:

  1. Korzystając z mapy myśli, zbierz potrzebne informacje do napisania recenzji filmu Nie patrz w górę. Następnie zredaguj recenzję filmową.

Materiały pomocnicze:

  • https://www.kino.org.pl/recenzje/

  • Mirosław Jelonkiewicz, Autorska recenzja filmowa przygotowana na zajęcia z cudzoziemcami, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2010.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.