Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać recenzję filmu?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje cechy i funkcje recenzji jako formy wypowiedzi;
omówi budowę recenzji;
zastanowi się, jak język artystyczny dzieła literackiego przekłada się na język filmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się informacjami na temat recenzji filmowej - co o niej wiedzą, gdzie się z nią spotykają oraz w jakiej formie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie tworzą mapę myśli (w parach lub większych grupach), w której zamieszczają wszystkie niezbędne elementy recenzji filmowej wraz z omówieniem.
W kolejnym kroku uczniowie analizują mapę myśli z sekcji multimedialnej i uzupełniają swoją wiedzę na temat recenzji. Dodatkowo, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, zapoznają się z przykładowymi recenzjami zamieszczonymi w sieci. Propozycja strony z recenzjami znajduje się w Materiałach pomocniczych.
Uczniowie zastanawiają się również nad tym, jakie błędy mogą popełniać recenzenci. Wymieniają się swoimi spostrzeżeniami w parach.
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie ilustrację interaktywną związaną z filmem Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza, 1989, reż. Tadeusz Konwicki. Następnie uczniowie indywidualnie wyjaśniają, czemu służą zabiegi kompozycyjne zastosowane w filmie oraz opisują konteksty filmu Lawa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.
- Jakie funkcje powinna spełniać recenzja filmowa? (informacyjną, poznawczą, perswazyjną)
- Jakie błędy najczęściej popełniają osoby piszące recenzję? (streszczają cały film, zdradzają zakończenie, piszą rozwlekle albo zbyt mało, nieobiektywnie oceniają film, popełniają błędy rzeczowe, językowe)Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Praca domowa:
Korzystając z mapy myśli, zbierz potrzebne informacje do napisania recenzji filmu Nie patrz w górę. Następnie zredaguj recenzję filmową.
Materiały pomocnicze:
https://www.kino.org.pl/recenzje/
Mirosław Jelonkiewicz, Autorska recenzja filmowa przygotowana na zajęcia z cudzoziemcami, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 2010.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.