Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co to takiego kuchnia molekularna?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł [...];

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest kuchnia molekularna;

  • podaje przykłady metod kulinarnych i chemicznych stosowanych w kuchni molekularnej;

  • projektuje doświadczenie, które pozwala odkryć podstawowe składniki w żywności.

Strategie:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • dyskusja panelowa;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • film edukacyjny;

  • okienko informacyjne;

  • przeprowadzenie doświadczenia.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony, tablety z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje zdjęcia z e‑materiału, wyświetla je na ekranie oraz wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu: Co wspólnego ze sobą mają: chemia, fizyka, gastronomia oraz sztuka? Czy można mówić o kuchni w laboratorium lub laboratorium w kuchni? Czy techniki używane w laboratorium są przydatne w kuchni?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest kuchnia molekularna. Uczniowie na małych karteczkach zapisują swoje skojarzenia, a następnie naklejają je na tablicy. Na koniec zajęć sprawdzą, czy ich wiedza była poprawna.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie oglądają film edukacyjny, dotyczący kuchni molekularnej i układają do treści filmu pytania. Po wyznaczonym czasie Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi, jednocześnie weryfikując poprawność merytoryczną wypowiedzi. Nauczyciel monitoruje przebieg.

  2. Dyskusja panelowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy metodą dyskusji panelowej, rozdaje uczniom arkusze papieru i mazaki.

  3. Uczniowie tworzą dwie grupy (podziału może dokonać nauczyciel) – panel ekspertów i obserwatorów:

  • uczniowie mogą zadeklarować udział w jednej z grup;

  • osoby stanowiące panel (12 uczniów) dobierają się parami;

  • każda para przygotowuje informacje dotyczące kuchni molekularnej (metody, substancje używane podczas przygotowywania), informacje zapisywane są na arkuszach papieru. Uczniowie mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł (książki, internet, e‑materiał);

  • każda osoba z pary przedstawia inną metodę oraz substancję używaną podczas przygotowywania potraw w kuchni molekularnej.

  1. Eksperci dyskutują i omawiają plusy oraz minusy kuchni molekularnej.

  2. Do dyskusji włączają się obserwatorzy, prezentując własne stanowisko.

  3. Nauczyciel, jako moderator dyskusji, podsumowuje i ocenia dyskusję.

  4. Uczniowie w parach/grupach wykonują doświadczenia dotyczące przygotowania dań z użyciem metod kuchni molekularnej. Uczniowie losują jedno z trzech dań do wykonania (załącznik w materiałach pomocniczych).

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale „sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.

  2. Zadaniem uczniów jest ułożenie przepisu na danie z wykorzystaniem metod kuchni molekularnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej, a uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czym jest kuchnia molekularna?

  • Jakie techniki chemiczne wykorzystuje?

  1. Przepisy do wykonania:

RLIZ6WPAk0lyM

Plik PDF o rozmiarze 177.54 KB w języku polskim
  1. Nauczyciel lub uczniowie przygotowują komponenty wynikające z przepisów w zalączniku.

  2. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, karteczki samoprzylepne.