Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to takiego kuchnia molekularna?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł [...];
III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:
2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;
4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest kuchnia molekularna;
podaje przykłady metod kulinarnych i chemicznych stosowanych w kuchni molekularnej;
projektuje doświadczenie, które pozwala odkryć podstawowe składniki w żywności.
Strategie:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
dyskusja panelowa;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
okienko informacyjne;
przeprowadzenie doświadczenia.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony, tablety z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje zdjęcia z e‑materiału, wyświetla je na ekranie oraz wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu: Co wspólnego ze sobą mają: chemia, fizyka, gastronomia oraz sztuka? Czy można mówić o kuchni w laboratorium lub laboratorium w kuchni? Czy techniki używane w laboratorium są przydatne w kuchni?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują i zbierają w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest kuchnia molekularna. Uczniowie na małych karteczkach zapisują swoje skojarzenia, a następnie naklejają je na tablicy. Na koniec zajęć sprawdzą, czy ich wiedza była poprawna.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie oglądają film edukacyjny, dotyczący kuchni molekularnej i układają do treści filmu pytania. Po wyznaczonym czasie Uczniowie nawzajem zadają sobie pytania i udzielają odpowiedzi, jednocześnie weryfikując poprawność merytoryczną wypowiedzi. Nauczyciel monitoruje przebieg.
Dyskusja panelowa. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy metodą dyskusji panelowej, rozdaje uczniom arkusze papieru i mazaki.
Uczniowie tworzą dwie grupy (podziału może dokonać nauczyciel) – panel ekspertów i obserwatorów:
uczniowie mogą zadeklarować udział w jednej z grup;
osoby stanowiące panel (12 uczniów) dobierają się parami;
każda para przygotowuje informacje dotyczące kuchni molekularnej (metody, substancje używane podczas przygotowywania), informacje zapisywane są na arkuszach papieru. Uczniowie mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł (książki, internet, e‑materiał);
każda osoba z pary przedstawia inną metodę oraz substancję używaną podczas przygotowywania potraw w kuchni molekularnej.
Eksperci dyskutują i omawiają plusy oraz minusy kuchni molekularnej.
Do dyskusji włączają się obserwatorzy, prezentując własne stanowisko.
Nauczyciel, jako moderator dyskusji, podsumowuje i ocenia dyskusję.
Uczniowie w parach/grupach wykonują doświadczenia dotyczące przygotowania dań z użyciem metod kuchni molekularnej. Uczniowie losują jedno z trzech dań do wykonania (załącznik w materiałach pomocniczych).
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale „sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń w e‑materiale.
Zadaniem uczniów jest ułożenie przepisu na danie z wykorzystaniem metod kuchni molekularnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej, a uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym jest kuchnia molekularna?
Jakie techniki chemiczne wykorzystuje?
Przepisy do wykonania:
Nauczyciel lub uczniowie przygotowują komponenty wynikające z przepisów w zalączniku.
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, karteczki samoprzylepne.