Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zasoby wody w przyrodzie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy: IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi oraz we własnym regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, skąd w przyrodzie bierze się woda pitna,
opisuje zasoby wodne Ziemi i analizuje ich znaczenie tak dla środowiska naturalnego, jak i życia i gospodarki człowieka,
szacuje ilość zasobów wodnych na Ziemi.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, plakaty, mapa myśli, JIGSAW, czyli „uczenie się we współpracy”
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach/praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, atlas, mapa świata, plakat, podręcznik, atlas, mapa świata
Materiały pomocnicze
E. Bajakiewicz‑Grabowska, Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdemu zespołowi rozdaje kartkę formatu A3, pisaki i prosi uczniów, aby metodą „burzy mózgów” podali wszystkie zasoby wody pitnej i zapisali je na kartkach.
Każda grupa, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, zapisuje notatki lub przedstawia je graficznie, a następnie rozwiesza swój plakat i opowiada, co udało się na ten temat ustalić.
Uczniowie zapoznają się z treścią wstępu do e‑materiału i omawiają z nauczycielem nowe treści.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku tematycznego. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat metodą „mapy myśli” na temat zasobów wody w przyrodzie – ich rodzajów i roli odgrywanej w środowisku i życiu człowieka.
Po przygotowaniu prac nauczyciel wywiesza plakaty na ścianie. Każdy uczeń może podejść i sam zapoznać się z ich treścią. Uczniowie prezentują i omawiają na plenum swoją mapę myśli, a reszta może zadawać pytania i porównywać z własnymi spostrzeżeniami.
Na plenum uczniowie wspólnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej prezentującymi wykresy dotyczące zasobów wód na Ziemi. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, które pracują zgodnie z zasadami metody JIGSAW, czyli „uczeniem się we współpracy”. Każda grupa analizuje wylosowany wykres z grafiki interaktywnej i omawia przedstawione tam informacje.
Następnie uczniowie wymieniają się między grupami, a pozostawiony w każdej grupie ekspert przedstawia wykres i omawia zawarte w nim treści, konfrontując z treściami poznanymi w innych grupach. Następuje tyle wymian uczniów, aby każdy mógł omówić każdy wykres do tematu. Następnie na plenum nauczyciel podsumowuje zebrane informacje za pomocą miniwykładu.
Na zakończenie tej części lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czy na podstawie zdobytej wiedzy są w stanie oszacować rodzaj wód i ich ilość w regionie szkoły. Chętni uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel prosi również, by uczniowie zaproponowali narzędzia, przy pomocy których można uzyskać takie informacje.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Omówienie wyników ćwiczeń. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i oczywistości w temacie, co było nową wiedzą dla uczniów. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Praca domowa
Która z poznanych hipotez pojawienia się wody na Ziemi jest dla ciebie najbardziej przekonująca? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, określ rodzaj wód w regionie twojego miejsca zamieszkania.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w podsumowaniu lub podczas zajęć na temat bilansu wodnego Ziemi i jego zróżnicowania.