Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zmiany w strukturze przemysłu polskiego po 1989 roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje polski przemysł,
wymienia czynniki kształtujące strukturę przemysłu w Polsce,
omawia pozytywne i negatywne skutki restrukturyzacji przemysłu w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Grabowiecki R., Transformacja przemysłu w Polsce – wnioski na przyszłość, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Biuletyn nr 1/2003, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2002.
„Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2000, t. 1: Problemy transformacji struktur przemysłowych w procesie przechodzenia do gospodarki rynkowej, Z. Zioło (red.), Komisja Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego i Instytut Geografii Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Warszawa–Kraków 2000.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – przypomnienie informacji o gospodarce centralnie planowanej i gospodarce wolnorynkowej, określenie różnic.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału. W dyskusji uczniowie omawiają z nauczycielem czynniki wpływające na zmianę struktury przemysłu w Polsce. Wskazują mocne i słabe strony tych zmian.
Uczniowie w parach lub grupach przygotowują grafikę na temat struktury przemysłu w Polsce. W tym celu wykorzystują dane BDL GUS. Zakres merytoryczny pary lub grupy ustalają same w porozumieniu z nauczycielem. W grafice można wykorzystać różne formy prezentacji danych – wykresy, tabele.
Na forum klasy uczniowie prezentują swoje prace.
Nauczyciel czuwa nad poprawnością prezentowanych treści.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Ewentualne dokończenie grafiki.
Wykonanie pracy pisemnej będącej komentarzem do przygotowanej grafiki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany na lekcjach dotyczących polskiego przemysłu w XX i XXI wieku (zakres podstawowy: IX. 1, XI. 2, XI. 3).