Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to jest pH i jakie stężenia kryją się pod poszczególnymi wartościami?
Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
3) interpretuje wartości pH w ujęciu jakościowym i ilościowym (np. związek między wartością pH a stężeniem jonów wodorowych).
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
3) interpretuje wartości pKw, pH, Ka, Kb, Ks.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia: pH, odczyn roztworu;
określa odczyn roztworów różnych substancji;
oblicza wykładnik stężenia jonów wodorowych w roztworze;
ocenia zmiany pH roztworu przy zmianie jego stężenia.
Strategie:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
odwrócona klasa;
pogadanka;
eksperyment uczniowski;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;
metoda lekcji odwróconej;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami z dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
tablica interaktywna/tablica biała;
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.:
Czy wiesz jak narodziło się pojęcie pH?
Czy opracowana na początku XX w. koncepcja jest użyteczna z Twojego punktu widzenia?
Czy wiesz, czym w istocie jest pH i jakie kryje stężenia?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia pH. Uczniowie podają przykłady użycia pojęcia pH na co dzień.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna
Przed lekcją
Uczniowie pracują samodzielnie w domu (według wcześniejszych instrukcji nauczyciela) – metoda lekcji odwróconej. Polecenia nauczyciela:
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady z życia codziennego, w których spotykają się z pojęciem pH i uszeregowali odnalezione wartości na skali liczbowej od najmniejszej liczby do największej. Nauczyciel proponuje uczniom również zapoznanie się z częścią „przeczytaj” e‑materiału, co może okazać się pomocne podczas wykonywania zadania domowego.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do pogadanki na temat pH na podstawie dostępnych źródeł, w tym treści e‑materiału.
Podczas lekcji
Uczniowie samodzielnie analizują w medium bazowym e‑materiału grafikę interaktywną dotyczącą pojęcia pH, po czym wykonują polecenia i odpowiadają na pytania.
Eksperyment uczniowski - uczniowie w grupach 4‑osobowych wykonują eksperyment w oparciu o instrukcję ćwiczenia nr 1 w e‑materiale. Nauczyciel rozdaje karty pracy oraz odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny i odczynniki chemiczne. Uczniowie najpierw formułują problem badawczy, stawiają hipotezę, określają zmienne i zapisują w kartach pracy, a następnie przechodzą do wykonania doświadczenia. Odnotowują wyniki, obserwują zmiany, ustalają wnioski i zapisują całość w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy grup prezentują wyniki pracy grupy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.
Na podstawie przeprowadzonego doświadczenia uczniowie definiują pojęcia: pH, odczyn. Chętni uczniowie podają definicje na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej skalę pH i prosi uczniów o wskazanie na skali zakresu, w którym przeważa stężenie jonów oksoniowych. Pyta uczniów o odczyn.
W nawiązaniu do fazy wstępnej i rozpoznanej wiedzy nauczyciel inicjuje dyskusję w kontekście pytania: Czym może skutkować brak znajomości zagadnienia pH dla człowieka?
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Jak w praktyce dokonać oceny pH roztworu?
Co to jest odczyn?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Przypomniałem sobie, że...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale „sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas wykonywania pracy domowej, podczas przygotowywania się do lekcji oraz podczas wykonywania obliczeń.
Materiały pomocnicze:
Karty charakterystyk substancji.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewka, pehametr elektroniczny
Odczynniki chemiczne: woda destylowana, roztwór kwasu chlorowodorowego (HCl) oraz wodorotlenku sodu (NaOH) o stężeniach:
1; 0,1; 0,01 oraz 0,001 mol/dmIndeks górny 33.Karty pracy ucznia.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak w praktyce dokonać oceny pH roztworu?
Co to jest odczyn?