Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Zza świata szła noc, rozpacz i śmierć…
Obraz klęski powstania w Rozdzióbią nas kruki, wrony Stefana Żeromskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni znaczenie tytułu opowiadania Stefana Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony,
zinterpretuje fragmenty opowiadania Rozdzióbią nas kruki, wrony, zwracając uwagę na ukazany w nim obraz klęski powstania,
wskaże elementy obrazowania: realistycznego, naturalistycznego, symbolicznego i ekspresjonistycznego,
porówna opis śmierci głównego bohatera opowiadania Stefana Żeromskiego Rozdzióbią nas kruki, wrony z innymi opisami śmierci powstańców.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” lekcji
Zza świata szła noc, rozpacz i śmierć…
Obraz klęski powstania w Rozdzióbią nas kruki, wrony Stefana Żeromskiego. Przypominają sobie także utwory literackie i malarskie, których tematem jest powstanie styczniowe.
Faza wprowadzająca:
Na tablicy nauczyciel zapisuje słowa: bunt, spisek, powstanie i prosi uczniów o wpisanie definicji, skojarzeń w formie mapy myśli. W trakcie notowania może zrodzić się dyskusja, którą moderuje prowadzący: dlaczego ludzie się buntują, przeciwko czemu, komu? W nawiązaniu do dyskusji wybrani lub pasjonujący się historią uczniowie omawiają okoliczności wybuchu powstania styczniowego, którą warto zakończyć notatką w punktach.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy schemat interaktywny. Prosi, by uczniowie podzielili się na cztery grupy. Każda z nich analizuje cytaty z opowiadania Żeromskiego pod kątem innego sposobu obrazowania: 1) realistycznego, 2) naturalistycznego, 3) ekspresjonistycznego, 4) symbolistycznego i notuje swoje spostrzeżenia (polecenie 1 z sekcji „Schemat interaktywny”). Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że mogą korzystać podczas pracy ze słownika terminów zamieszczonego w e‑materiale.
Liderzy grup prezentują odpowiedzi. Uczniowie notują w zeszytach wnioski z pracy wszystkich grup pod hasłem: Jaki obraz powstania wyłonił się z lektury opowiadania?. Nauczyciel komentuje efekty ich pracy.
Następnie uczniowie, pracując w parach, analizują sposób ukazania śmierci powstańca. Rozwiązują ćw. 4 i 5, a następnie wymieniają się refleksjami na forum klasy.
Ćwiczenia 7 i 8 uczniowie wykonują wspólnie, nauczyciel moderuje dyskusję nad poruszonymi w nich problemami (symbolika i przesłanie opowiadania Rozdzióbią nas kruki, wrony).
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel zadaje pytania: Na czym polega deheroizacja powstania styczniowego w utworze Żeromskiego? W jakim celu pisarz dokonał tego zabiegu? W jaki sposób można zinterpretować tytuł Rozdzióbią nas kruki, wrony? Uczniowie dyskutują swobodnie, a wnioski notują w zeszytach.
Praca domowa:
Odtwórz opisywane przez Stefana Żeromskiego w opowiadaniu Rozdzióbią nas kruki, wrony zdarzenia z perspektywy chłopa
z wioski najbliższej
. Weź pod uwagę jego perspektywę, świadomość wagi rozgrywającej się sytuacji.
Materiały pomocnicze:
Sławomir Sobieraj, Etos powstania styczniowego jako fundament koncepcji odrodzenia państwa i narodu w twórczości Stefana Żeromskiego, „Inskrypcje” 2016/2.
Henryk Markiewicz, W kręgu Żeromskiego. Rozprawy i szkice historycznoliterackie, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.