Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Z dziejów polskiej emigracji politycznej od konfederacji barskiej do 1815 roku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny emigracji politycznej Polaków w XVIII i XIX wieku;
wskazuje jej główne kierunki;
przedstawia działalność polskiej emigracji;
podaje znaczenie emigracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń oraz prezentacji multimedialnej;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie podają pojęcie emigracji, próbują wyjaśnić, jakie są jej przyczyny. Pomysły uczniów są zapisywane na tablicy w postaci mapy myśli.
Faza realizacyjna
1. Omówienie przez nauczyciela sytuacji politycznej na ziemiach polskich w II połowie XVIII i na początku XIX w. oraz wskazanie zawiązania konfederacji barskiej.
2. Pierwsze zesłania na Syberię po klęsce konfederacji barskiej. Analiza różnicy między zsyłką a katorgą – burza mózgów.
3. Omówienie emigracji politycznej po drugim rozbiorze Rzeczypospolitej – rozmowa nauczająca.
4. Polacy na emigracji po upadku państwa polskiego w 1795 roku – główne obozy emigracyjne – rozmowa nauczająca.
5. Analiza multimedium bazowego w postaci mapy interaktywnej zawierającej główne kierunki polskiej emigracji do 1815 roku – wykonanie ćwiczeń.
6. Legiony Polskie we Włoszech i ich znaczenie – podział klasy na grupy, które wyszukują w internecie informacje na temat Legionów Polskich we Włoszech. Każda grupa przedstawia opracowany materiał, tworząc na tablicy notatkę na temat Legionów Polskich i ich znaczenia, którą następnie uczniowie przepisują do zeszytów lekcyjnych.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat emigracji i zsyłek w okresie schyłku Rzeczypospolitej i pierwszych lat zaborów. Wskazanie przez uczniów przyczyn i skutków tych wydarzeń.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończenie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Maurycy Beniowski, Pamiętniki, przełożył i opracował Edward Kajdański, Warszawa 1995.
Antoni Kuczyński, Polacy w Kazachstanie. Zesłania – dziedzictwo – nadzieje – powroty, Krzeszowice 2014.
Bronisław Zaleski, Wspomnienia z Uralu i stepów kazachskich, wybrał, przedmową i komentarzami opatrzył Andrzej Zieliński, Wrocław 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe może być wykorzystane jako materiał do przygotowania się do lekcji powtórzeniowej lub sprawdzianu.