Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.14.5
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Tu was! – Zivilcourage im Alltag / Zrób coś! – Odwaga cywilna na co dzień
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na tematy społeczne takie jak odwaga cywilna.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia różne formy i wymiary odwagi cywilnej;
udziela wskazówek, jak należy zachowywać się w sytuacjach wymagających odwagi cywilnej;
analizuje sytuacje wymagające odpowiedzialności cywilnej.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy w zakresie słownictwa i gramatyki;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów;
współpraca z koleżankami/kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy hasła: schikanieren, wegschauen oraz Zivilcourage i pyta uczniów, co je ze sobą łączy. Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń, przykładów sytuacji lub przykładowych zdań z tymi wyrazami (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel wyświetla początki zdań z tekstu w części Przeczytaj i prosi uczniów o ich dokończenie. Są to:
Der Begriff Zivilcourage besteht aus …
Der Begriff Zivilcourage bezieht sich nicht nur auf die Politik, sondern …
Zivilcourage heißt auch, zuzuschauen und …
Zivilcourage ist im Alltag wichtig, denn …
Zivilcourage sollte nicht …
Wenn man anderen helfen will, …
Uczniowie notują swoje propozycje zakończenia zdań, a następnie chętni uczniowie czytają je na forum klasy. W ten sposób uczniowie przygotowują się do pracy z tekstem.
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Zivilcourage – Einsatz für andere. W razie trudności mogą skorzystać z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Przeczytaj. Uczniowie uzupełniają w odpowiednich miejscach brakujące fragmenty tekstu, decydują, które wypowiedzi są zgodne z treścią testu, porównują informacje z tekstem i zaznaczają, które z nich są fałszywe, a które prawdziwe.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach wyjaśnili pisemnie, na czym polega odwaga cywilna, a następnie odczytali swoje wypowiedzi (Übung 4 w sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na ilustrację w części Plik audio i pyta: Wie fühlt sich die Person auf der Illustration wohl? Welche Tipps könntest du ihr geben?
Nauczyciel zapisuje wskazówki uczniów na tablicy. Następnie prosi ich o wysłuchanie wywiadu z trenerką odwagi cywilnej Handeln statt wegzuschauen. Ein Interview mit Zivilcourage‑Trainerin (Plik audio).
Po wysłuchaniu wywiadu przez uczniów nauczyciel pyta, czy wśród wskazówek podanych przez trenerkę pojawiła się jakaś spośród tych, które wymienili uczniowie, analizując ilustrację. Nauczyciel pyta: Hat die Trainerin Tipps gegeben, die mit euren Tipps übereinstimmen oder euren Tipps ähnlich sind? Welche sind das?
W kolejnym etapie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Plik audio. Uczniowie znajdują informacje zgodne z treścią nagrania, dopasowują definicje do poszczególnych pojęć, określają na podstawie wywiadu, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe.
W ramach podsumowania pracy z plikiem audio nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: grupę ekspertów oraz grupę zadających pytania. Nauczyciel prosi uczniów o odtworzenie własnymi słowami treści wywiadu. Chętni uczniowie jednej grupy zadają pytania, a chętni uczniowie drugiej grupy zgłaszają się do odpowiedzi.
Następnie uczniowie w parach piszą, w jaki sposób można wspierać innych i wykazać się odwagą cywilną. Nauczyciel może do tego wykorzystać także Übung 4 w części Plik audio. Nauczyciel wyznacza uczniów, którzy czytają swoje wypowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasła:
Zivilcourage – Definition.
Situation, in der Zivilcourage wichtig ist.
Tipps, wie man in heiklen Situationen reagieren sollte.
Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź do jednego z podanych punktów.
Inną formą podsumowania pracy z tym e‑materiałem może być wyświetlenie przez nauczyciela zestawu wyrazów, np.: Zeuge, auslachen, wegschauen, reagieren, Mut haben, Zivilcourage, … Nauczyciel rozpoczyna opowiadanie, używając jednego z podanych wyrazów, i prosi kolejno uczniów o rozwinięcie opowiadania. Nauczyciel mówi np.: Ich war einmal Zeuge von einer sehr heiklen Situation. Każdy uczeń dodaje jedno zdanie, wykorzystując przynajmniej jeden z podanych wyrazów.
Praca domowa
Uczniowie opisują sytuację wykazania się przez kogoś odwagą cywilną (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zaciekawienie tematem lekcji lub odgadnięcie tematu, np. poprzez zapytanie, kim zdaniem uczniów jest trener odwagi cywilnej i czym się zajmuje;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych; na podstawie wywiadu i zawartego w nim słownictwa uczniowie w parach piszą ogłoszenie oraz przygotowują plakat dotyczący kursu odwagi cywilnej, plakaty wraz z opisem prezentują na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, wykorzystanie porad trenera do analizy trudnych sytuacji życiowych, zastosowanie tych porad; uczniowie opisują trudną sytuację życiową oraz starają się udzielić porad.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0