Dla nauczyciela
Autor: Miłosz Biedrzycki
Przedmiot: Język polski
Temat: […] musi coś przecież istnieć. Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą
. Problem granic w powieści Zofii Nałkowskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi możliwe przyczyny przekraczania granic w powieści i w życiu codziennym;
zabierze głos w dyskusji na temat przekraczania granic;
opisze przypadek przekroczenia granicy etycznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel zapowiada element przyszłych zajęć – jakie granice ludzie przekraczają w codziennym życiu? Dlaczego to robią? Co na to wpływa? Prosi uczniów o zastanowienie się nad argumentami do dyskusji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wraz z nimi ustala cele zajęć i kryteria sukcesu. Następnie udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Przeczytaj” i „Audiobook”.
Prowadzący zajęcia prosi chętnego ucznia o zapisanie na tablicy pytań, które chciałby zadać koleżankom i kolegom w klasie, aby zweryfkować poziom zrozumienia przeczytanego materiału.
Przykładowe pytania:
- Czym jest proces socjalizacji?
- Czym różni się pierwotny tytuł powieści od ostatecznego? Dokonaj interpretacji.
- Jakie granice przekracza Zenon Ziembiewicz?Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1–3 z sekcji „Audiobook”, następnie porównują odpowiedzi z sąsiednią parą.
Uczniowie całą grupą wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się” w formie burzy mózgów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, nauczyciel komentuje.
Zasadnicza część tej fazy lekcji ma formę dyskusji. Nauczyciel prosi uczniów o wymianę argumentów dotyczących przekraczania granic. Uczestnicy zajęć sięgają po argumenty zarówno z życia codziennego, jak i z powieści Granica. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i czuwa nad tym, aby został zachowany porządek rozmowy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
- Czy w powieści Zofii Nałkowskiej oraz w życiu istnieje granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą?,
- Jakie są przyczyny mierzenia się bohaterów Granicy z różnymi granicami?
Prowadzący prosi również o próbę interpretacji złożoności problematyki granic w ludzkim życiu.Uczniowie wraz z nauczycielem krótko omawiają spełnienie kryteriów sukcesu zajęć.
Praca domowa:
„O jedną granicę za daleko” – na podstawie znanego ci przykładu z literatury, kultury popularnej itp. opisz przypadek przekroczenia granicy etycznej, która doprowadziła do nieodwracalnej zmiany w życiu podejmującej ją postaci. Jakie były jej motywy i sposoby uzasadnienia. (Jeżeli czujesz się z tym komfortowo, możesz opisać przykład z własnego życia).
Materiały pomocnicze:
Lucyna Marzec, Spór o „Granicę” Zofii Nałkowskiej, Poznań 2019.
Sztuka powieściopisarska Nałkowskiej. (Lata 1935‑1954), Ewa Frąckowiak‑Wiegandtowa, Wrocław‑Warszawa‑Kraków‑Gdańsk 1975.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.