Dla nauczyciela
Autor: Wojciech Malicki
Przedmiot: Informatyka
Temat: Przygotowanie dokumentu do wydruku w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz możliwości dostosowania wydruku do własnych potrzeb.
Zastosujesz ustawienia drukowania w arkuszu kalkulacyjnym.
Wyjaśnisz, jak formatować dane w arkuszu, by nadawały się do wydruku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik;
drukarka.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Przygotowanie dokumentu do wydruku w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Zwracają szczególną uwagę na ilustracje dołączone do lekcji, które ułatwią im dalszą pracę.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla galerię zdjęć. Wspólnie z uczniami analizuje poszczególne slajdy. Następnie uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich pobiera arkusz zamieszczony w tej sekcji i drukuje w określony przez grupę sposób (jeżeli w klasie istnieje dostęp do drukarki). Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują w parach. Wykonują ćwiczenia nr 1‑7 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki na temat przygotowania dokumentów do druku. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy podsumowującej i sprawdzającej wiedzę uczniów z lekcji.