Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest zaćmienie Księżyca? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped ‑ classroom |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | projektor do prezentacji |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie muszą być zapoznani z tematem „Czym są fazy Księżyca?” przed rozpoczęciem tej lekcji. Powinni rozumieć, czym jest pełnia Księżyca i z jakiego układu Słońce‑Ziemia‑Księżyc wynika.
Następnie stawiane są cele lekcji w formie grupowej dyskusji i burzy mózgów. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie pokazują znalezione przez siebie zdjęcia zaćmień Księżyca. Każdy uczeń pokazuje pozostałym zdjęcia, a grupa stara się odgadnąć, jakiego rodzaju było to zaćmienie, uzasadniając swoją opinię. Wszystko odbywa się pod nadzorem merytorycznym nauczyciela, który koryguje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów. Uczniowie prowadzą ranking, który z uczniów najlepiej odgadywał rodzaj zaćmienia. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wspólnie przygotowują model układu Słońce – Ziemia – Księżyc, tak aby zaprezentować go innym uczniom i wyjaśnić, czym są zaćmienia Księżyca i kiedy występują. W modelu muszą pokazać cienie Ziemi, kąt nachylenia orbity, zaprezentować odpowiednie kolory Księżyca. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą zapoznać się z animacją na lekcji. |