Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Co to jest zaćmienie Księżyca?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, na czym polega zaćmienie Księżyca;

  2. wymienia i opisuje zaćmienia półcieniowe, częściowe i całkowite;

  3. definiuje półcień i cień Ziemi.

Strategie nauczania:

flipped ‑ classroom

Metody nauczania:

burza mózgów, pokaz multimedialny

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

projektor do prezentacji

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie muszą być zapoznani z tematem „Czym są fazy Księżyca?” przed rozpoczęciem tej lekcji. Powinni rozumieć, czym jest pełnia Księżyca i z jakiego układu Słońce‑Ziemia‑Księżyc wynika.
Uczniowie samodzielnie w domu zapoznają się z multimedium oraz tekstem tego e‑materiału. Uczniowie przed lekcją szukają w Internecie i innych dostępnych źródłach zdjęć zaćmień Księżyca i przynoszą je na lekcję.
Warto połączyć ten materiał z lekcją o zaćmieniach Słońca.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od zadania uczniom kilku pytań i rozpoczęcia dyskusji na temat zaćmień Księżyca. Pyta:

  • W jakiej fazie jest Księżyc podczas zaćmień?

  • Dlaczego zaćmienia nie występują co miesiąc?

Następnie stawiane są cele lekcji w formie grupowej dyskusji i burzy mózgów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie pokazują znalezione przez siebie zdjęcia zaćmień Księżyca. Każdy uczeń pokazuje pozostałym zdjęcia, a grupa stara się odgadnąć, jakiego rodzaju było to zaćmienie, uzasadniając swoją opinię. Wszystko odbywa się pod nadzorem merytorycznym nauczyciela, który koryguje nieprawidłowe odpowiedzi uczniów. Uczniowie prowadzą ranking, który z uczniów najlepiej odgadywał rodzaj zaćmienia.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wspólnie przygotowują model układu Słońce – Ziemia – Księżyc, tak aby zaprezentować go innym uczniom i wyjaśnić, czym są zaćmienia Księżyca i kiedy występują. W modelu muszą pokazać cienie Ziemi, kąt nachylenia orbity, zaprezentować odpowiednie kolory Księżyca.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń.
Zadanie 8 tylko dla chętnych, zainteresowanych tematem.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą zapoznać się z animacją na lekcji.