Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Systemy wyborcze w wyborach parlamentarnych w Polsce 1989–2019
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
4) przedstawia cechy konstytutywne partii politycznych; wymienia partie polityczne, które w ostatnich wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyły próg niezbędny do uzyskania dotacji budżetowej i nazwiska ich liderów; przedstawia podstawowe założenia programowe tych ugrupowań.
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych.
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje kształtowanie się polskiego systemu wyborczego po 1989 r.;
przeanalizuje ordynacje wyborcze i kodeks wyborczy;
wskaże zależności między formułą wyborczą a liczbą partii w parlamencie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda jigsaw;
analiza tekstu źródłowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie, wykorzystując burzę mózgów, formułują definicje pojęć: system wyborczy, formuła wyborcza, kodeks wyborczy, ordynacja wyborcza. Weryfikują przygotowane przez siebie definicje z Leksykonem politologii.
3. Dyskusja, w trakcie której klasa przypomina sytuację w Polsce w 1989 r. i formułuje cele, jakie przed społeczeństwem polskim postawiła transformacja ustrojowa.
Faza realizacyjna
1. Podział na sześć równolicznych grup. Pięć z nich powinno zająć się zmianami w ordynacji wyborczej do sejmu oraz skutkami politycznymi zastosowania różnych formuł wyborczych. Szósta grupa powinna prześledzić zmiany w sposobie wybierania senatu. Uczniowie pracują na podstawie fragmentów ustaw, Kodeksu wyborczego i wykresów zawartych w atlasie wiedzy o społeczeństwie.
2. Po 15 minutach następuje zmian grup, w każdej z nich powinien znaleźć się jeden członek z każdej poprzedniej. Uczniowie w grupach tworzą wspólną notatkę, w której mają znaleźć się informacje na temat formuł wyborczych i ich skutków.
3. Wybrana lub chętna osoba prezentuje ustalenia grupy na forum klasy. Pozostałe grupy uzupełniają notatkę, jeśli jest taka potrzeba.
4. Praca z filmem. Uczniowie po zapoznaniu się z materiałem weryfikują swoje notatki.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie są proszeni o odniesienie się do tematu: „Czy polski system wyborczy sprzyja powstawaniu nowych partii politycznych”.
2. Po krótkiej dyskusji wybrana osoba podsumowuje najważniejsze ustalenia.
Praca domowa:
Napisz esej na temat: „Oceń wpływ formuł wyborczych na skład parlamentu polskiego w kolejnych elekcjach”.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej X kadencji, na lata 1989‑1993, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 28 czerwca 1991 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 28 maja 1993 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy, isap.sejm.gov.pl.
Atlas. Wiedza o społeczeństwie, Warszawa 2019.
Andrzej Antoszewski (red.), Leksykon politologii, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może być wykorzystany do przygotowania się do lekcji powtórkowej.