| |
| |
| Siły działające na ciała w ruchu harmonicznym |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia -wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji oraz doświadczeń i wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; V. Drgania. Uczeń: 3) opisuje ruch harmoniczny, posługując się pojęciami wychylenia, amplitudy, częstości kołowej i przesunięcia fazowego; rozróżnia drgania o fazach zgodnych lub przeciwnych. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
definiuje ruch harmoniczny,
wykonuje i objaśnia wykresy zależności siły od czasu w ruchu harmonicznym,
stosuje interaktywną symulację do obserwacji i analizy sił działających na ciała poruszające się ruchem harmonicznym,
analizuje wykres zależności siły od wychylenia w ruchu harmonicznym,
bada zależność siły powodującej ruch harmoniczny ciężarka na poziomej sprężynie od amplitudy drgań, masy ciężarka i rodzaju sprężyny.
|
| formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
| Pogadanka wstępna, rozwiazywanie problemów |
| praca indywidualna i w parach |
| Interaktywna symulacja, zestaw zadań. |
| e‑materiały: „Co to jest ruch harmoniczny?”, „Jak definiujemy wychylenie, amplitudę, częstość kołową i przesunięcie fazowe?”, „Drgania o fazach zgodnych”, „Drgania o fazach przeciwnych” |
|
|
Zaciekawienie: Krótkie wprowadzenie na temat modelowania i roli interaktywnych symulacji w badaniu zjawisk fizycznych. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania do uczniów: - Podaj przykłady ruchu harmonicznego. - Czym charakteryzują się siły działające na ciała będące w ruchu harmonicznym? - W jaki sposób bada się wpływ różnych parametrów na przebieg zjawiska fizycznego? |
|
- Nauczyciel omawia zadania uczniów. - Uczniowie dobierają się w pary. - Uczniowie pracują z symulacją „Siły działające na ciała będące w ruchu harmonicznym”, wymieniają się uwagami. - Uczniowie rozwiązują zadania: 5, 7 i 8. - Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wyjaśnień. |
|
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 3 i 4. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera ich w realizacji zadania. Na zakończenie krótka dyskusja całej klasy podsumowująca cele lekcji i ich realizację. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1, 2 i 6. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Interaktywną symulację „Siły działające na ciała będące w ruchu harmonicznym” można wykorzystać podczas lekcji tak jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów przed lekcją oraz po lekcji do przypomnienia, powtórzenia. |