Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty narodościowe na świecie – spór o Kosowo
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sytuację Kosowa przed wybuchem sporu narodowościowego;
wskazuje przyczyny konfliktu w Kosowie;
omawia jego przebieg;
przedstawia jego konsekwencje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem prezentacji.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Zajęcia przeprowadzone metodą kształcenia wyprzedzającego. Podczas poprzedniego spotkania uczniowie otrzymują zadanie przygotowania krótkich prezentacji poświęconych historii konfliktu o Kosowo.
2. Podział klasy na pięć grup:
grupa I – Kosowo do upadku komunizmu w Europie;
grupa II – geneza konfliktu w Kosowie;
grupa III – wojna domowa w Kosowie;
grupa IV – operacje NATO w Kosowie;
grupa V – niepodległość Kosowa.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć. Wprowadzenie do zagadnień poruszanych na lekcji – krótka informacja o sytuacji w Kosowie.
Faza realizacyjna
1. Lekcja rozpoczyna się od burzy mózgów poświęconej położeniu i warunkom geograficznym Kosowa. Wyniki rozważań są zapisywane na tablicy i będą stanowić element notatki z lekcji.
2. Kolejnym etapem lekcji jest praca z prezentacją multimedialną. Uczniowie analizują kolejne slajdy poświęcone historii Kosowa. W trakcie analizy prezentacji poszczególne grupy uzupełniają wiadomości, które celowo zostały tam podane jedynie w zarysie.
3. Poszczególne grupy prezentują przygotowane przez siebie informacje na temat Kosowa. W trakcie prezentacji poszczególnych grup zespół klasowy może analizować informacje zawarte w prezentacji multimedialnej. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów w trakcie lub po zakończeniu prezentacji. Rozmowa nauczająca.
4. Wszystkie grupy prezentują streszczenie swoich prezentacji na tablicy w celu sformułowania notatki z lekcji. Notatka zostaje zapisana w zeszycie przedmiotowym.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja na zakończenie lekcji o sytuacji w Kosowie i ewentualnych scenariuszach rozwiązania tamtejszych problemów.
2. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji multimedialnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rezolucja 1244 (1999), nato.int.
Aleksandra Kochman, Dokąd zmierza Kosowo po wyborach?, euractiv.pl.
Aleksander Kłos, Kosowo. Wystarczy tylko iskra..., tvp.info.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja o historii Kosowa może zostać wykorzystana jako materiał do powtórki lub jako materiał inspirujący do projektu poświęconego współczesnym konfliktom na świecie.