Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Badanie właściwości fizycznych tłuszczów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
4) opisuje właściwości fizyczne estrów.
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
6) opisuje budowę tłuszczów stałych i ciekłych (jako estrów glicerolu i długołańcuchowych kwasów tłuszczowych) oraz ich właściwości fizyczne i zastosowania;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje manualne w zakresie przeprowadzania doświadczenia chemicznego;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
projektuje i przeprowadza doświadczenie chemiczne dotyczące badania właściwości fizycznych tłuszczów znanych z życia codziennego;
klasyfikuje tłuszcze ze względu na pochodzenie oraz stan skupienia;
wyjaśnia rozpuszczalność tłuszczów w rozpuszczalnikach polarnych i niepolarnych.
Strategia nauczania
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zestawy do doświadczeń chemicznych;
tablica interaktywna/tablica;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: Czy można rozpuścić olej w wodzie? Dlaczego? Czy usunąć można tłustą plamę z ubrania samą wodą? Dlaczego?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu tłuszcze. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy w e‑materiale - podział tłuszczów ze względu na stan skupienia i pochodzenie, po czym trwa dyskusja.
Nauczyciel zadaje pytanie: Z czego wynika ciekły stan skupienia tłuszczów roślinnych? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną odpowiedzi uczniów.
Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie przeprowadzają eksperyment zgodnie z instrukcją w wirtualnym laboratorium w e‑materiale (polecenie 1). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Po pracy liderzy prezentują efekty pracy grupowej na forum. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i koryguje ewentualne błędy.
Uczniowie samodzielnie analizują w e‑materiale tabelę z właściwościami fizycznymi głównych przedstawicieli tłuszczów zwierzęcych i roślinnych. Dyskusja nt. rozpuszczalności tłuszczów w rozpuszczalnikach organicznych i nieorganicznych.
Nauczyciel podaje przykładowe nazwy tłuszczów roślinnych i zwierzęcych, a chętni uczniowie zapisują wzory półstrukturalne na tablicy. Nauczyciel sprawdza poprawność zapisu wzorów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując zadania w e‑materiale - sprawdź się.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jak zdefiniować można tłuszcze? Jakiego pochodzenia jest masło? Smalec lepiej rozpuszcza się w etanolu czy chloroformie? Co ma niższą temperaturę topnienia: olej rzepakowy czy masło?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co bylo dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe zadania w e‑materiale - sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć i sprawdzianu.
Materiały pomocnicze
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak zdefiniować można tłuszcze?
Jakiego pochodzenia jest masło?
Smalec lepiej rozpuszcza się w etanolu czy chloroformie?
Co ma niższą temperaturę topnienia: olej rzepakowy czy masło?
Nauczyciel przygotowuje sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne wg instrukcji w e‑materiale (polecenie 1).