Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: język polski

Temat: Przypowieść jako gatunek literacki.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zredaguje minireferat o przypowieściach biblijnych;

  • rozpozna cechy gatunkowe przypowieści;

  • omówi genezę przypowieści ewangelicznych;

  • zinterpretuje wybrane przypowieści ewangeliczne;

  • dostrzeże uniwersalne przesłania tekstu literackiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda poglądowa;

  • rozmowa kontrolowana;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • ćwiczenia redakcyjne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • projektowanie scenariusza;

  • burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica/kartki papieru, pisak/kreda;

  • kartka z wierszem.

Przebieg zajęć

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel z wyprzedzeniem prosi wybranych uczniów, by opracowali minireferaty o przypowieściach biblijnych (rodzajach, tematyce, poetyce i autorstwie Jezusa) Uczniowie prezentują swoje prace na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują w e‑materiałach ćwiczenie 1. (wskazują przypowieści, w których zastosowano porównanie oraz ilustrują te spostrzeżenia odpowiednimi cytatami) oraz ćwiczenie 2. (wskazują przypowieści, w których zastosowano kontrast). Uczeń na podstawie wybranych przypowieści szybko kończy zdanie zbudowane według schematu ilustrującego mechanizm porównania i kontrastu. Wypowiada je i odrzuca papierową kulę, która z rąk nauczyciela trafia do kolejnego ucznia.

Schemat do rozwinięcia:

PORÓWNANIE

ktoś/coś jest ......... jak ktoś/coś........

KONTRAST

ktoś/coś nie jest.......... jak ktoś/coś...........

  1. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.

Faza realizacyjna

1. Na podstawie filmu edukacyjnego i informacji w e‑materiałach uczniowie opracowują krótką i skondensowaną notatkę do gazetki tematycznej o genezie przypowieści ewangelicznych. Nauczyciel wskazuje uczniów, którzy prezentują swoje realizacje zadania. Nauczyciel podsumowuje ćwiczenie.

2. Uczniowie zapisują na tablicy wybrane porównania z przypowieści i oceniają funkcjonalność ich zastosowania. Ustalają, że taki sposób tłumaczenia wydaje się naturalny: zestawienie tego, co jeszcze nieodkryte, nieznane i niezrozumiałe z tym, co oswojone, oczywiste i naturalne. Zasada zestawiania ze sobą dwóch członów pozwala na obrazowe przedstawienie nawet najtrudniejszych kwestii (cytat na podstawie e‑materiałów).

3. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Na czym polega uniwersalny charakter przypowieści?

Uczniowie na zasadzie burzy mózgów dzielą się swoimi spostrzeżeniami na ten temat. Mówią między innymi o tym, że aby nauka w przypowieściach miała charakter ponadczasowy, powinna być pozbawiona nadmiernej ilości konkretnych informacji odnoszących się do „tu i teraz”. Jezus w przypowieściach zazwyczaj nie podawał konkretów, unikając imion, nazw geograficznych czy dat. To sprawia, że fabuła może odnosić się do każdego człowieka, niezależnie od tego, w jakich czasach i gdzie przyszło mu żyć (cytat na podstawie e‑materiałów).

4. Nauczyciel przypomina uczniom, że przypowieść musi zawierać „drugie dno”, dodatkowy (ale łatwy do odkrycia) sens. Uczniowie wybierają dwie przypowieści i własnymi słowami zapisują w zeszytach, jaki sens wynika z każdej z nich.

Faza podsumowująca

Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, prosi, by na każde z nich nie tylko odpowiedzieli, ale uzasadnili swoje stanowisko argumentami rzeczowymi, np.

  • Co sprawia, że przypowieści to nie tylko tekst nauczania religijnego, ale również dzieło literackie?

  • Co świadczy o współczesnej wymowie przypowieści?

  • Które z nauczań Jezusa ma dziś szczególną wartość?

Praca domowa:

(Ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”). Przypowieść musi zawierać przenośny sens oraz odnosić się do prawd wiary chrześcijańskiej. Pamiętając o tym, własnymi słowami wyjaśnij sens wynikający z Przypowieści o sieci.

Materiały pomocnicze:

Ks. Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988.

Brudnik Edyta, Moszyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Poradnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie na podstawie filmu edukacyjnego opracowują scenariusz do filmu stanowiącego interpretację wybranej przypowieści. Powinni pamiętać, że Jezus w przypowieściach odnosił się do sytuacji typowych. Wydarzenia, o których mówił, mogły zaistnieć w życiu codziennym.