Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1CB0bs8eLhVw11
Ćwiczenie 1
Terminem synonimicznym do przypowieści jest „parabola”, czyli porównanie (z jęz. greckiego). Wskaż te przypowieści, w których zastosowano porównanie, oraz wersety (lub ich fragmenty), które tego dowodzą. Możliwe odpowiedzi: 1. Porównanie zastosowano w przypowieściach o sieci i o zgubionej drachmie., 2. Porównanie zastosowano w przypowieści o sieci., 3. Porównanie zastosowano w przypowieści o przewrotnych rolnikach., 4. Dowodzą tego następujące cytaty: podobne jest królestwo niebieskie do sieciTak samo, powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika., 5. Dowodzą tego następujące cytaty: tam będzie płacz i zgrzytanie zębówDlatego powiadam wam: Królestwo Boże będzie wam zabrane., 6. Dowodzą tego następujące cytaty: Kto upadnie na ten kamień, rozbije się, a na kogo on spadnie, zmiażdży goCzy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?.
RLzywVKutcJGR11
Ćwiczenie 2
Jednym ze sposobów konstruowania fabuły w przypowieści jest stosowanie kontrastów. Wskaż te przypowieści, w których wyraźnie można dostrzec zasadę kontrastu, oraz wersety (lub ich fragmenty), które tego dowodzą. Możliwe odpowiedzi: 1. Kontrast zastosowano w przypowieści o przewrotnych rolnikach., 2. Kontrast zastosowano w przypowieściach o ziarnku gorczycy i o dwóch synach., 3. Kontrast zastosowano w przypowieściach o zgubionej drachmie i o dwóch synach., 4. Dowodzą tego następujące cytaty: jest najmniejsze ze wszystkich nasion na ziemi. Lecz wsiane wyrasta i staje się większe od jarzynTen odpowiedział: «Idę, panie!», lecz nie poszedł. 30 Zwrócił się do drugiego i to samo powiedział. Ten odparł: «Nie chcę». Później jednak opamiętał się i poszedł., 5. Dowodzą tego następujące cytaty: Albo jeśli jakaś kobieta, mając dziesięć drachm, zgubi jedną drachmę, czyż nie zapala światłaPrzyszedł bowiem do was Jan drogą sprawiedliwości, a wyście mu nie uwierzyli., 6. Dowodzą tego następujące cytaty: Właśnie ten kamień, który odrzucili budujący, stał się głowicą węgłaA Bóg, czyż nie weźmie w obronę swoich wybranych, którzy dniem i nocą wołają do Niego.
11
Ćwiczenie 3

Dokonaj analizy przywołanych w lekcji przypowieści, aby wykazać, że ich pierwotny przekaz miał formę oralną.

R14s1ejR1w1Xt
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Aby nauka mocniej zapadała w pamięć słuchaczy, treść przypowieści powinna nie tylko odnosić się do znanej im rzeczywistości, ale też zawierać łatwe do zapamiętania sentencje. Wypisz te fragmenty przypowieści, które są – według ciebie – mądrościami podanymi w formie sentencji.

RQtei671FuPmj
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Aby nauka wynikająca z przypowieści miała charakter ponadczasowy, powinna być pozbawiona zbyt wielu konkretnych informacji odnoszących się do „tu i teraz”. Zapoznaj się z przypowieściami, aby stwierdzić, czy ukazane w nich wydarzenia są uniwersalne. Następnie swoje ustalenia zapisz w postaci dwóch zdań.

RSN8XKQpXDTiQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przypowieść musi zawierać przenośny sens oraz odnosić się do prawd wiary chrześcijańskiej. Pamiętając o tym, własnymi słowami wyjaśnij sens wynikający z Przypowieści o sieci.

R1H5Tc2xdpFei
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W przypowieściach O zgubionej drachmie oraz O dwóch synach odszukaj te przedmioty, postaci lub sytuacje, które mają charakter alegoryczny. Następnie wyjaśnij ten sens własnymi słowami.

R1JmAq7ZR2fAb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykaż uniwersalny charakter Przypowieści o przewrotnych rolnikach.

R1cK1Y7mQn8n4
(Uzupełnij).