Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okrąg wpisany w trójkąt
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje własności okręgu wpisanego w trójkąt,
wyznacza środek okręgu wpisanego w dowolny trójkąt,
wyznacza wzory na długości promieni okręgów wpisanych w trójkąty szczególne,
wykorzystuje własności okręgu wpisanego w trójkąt w zadaniach geometrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie kiedy można wpisać w trójkąt wpisać okrąg. Prosi również o przypomnienie wzorów umożliwiających obliczenie pola trójkąta.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia definicję okręgu wpisanego w trójkąt, następnie prezentując wcześniej przygotowaną grafikę tłumaczy dlaczego w każdy trójkąt można wpisać okrąg.
Następnie przedstawia wzór na pole trójkąta opisanego na okręgu o promieniu .
Uczniowie w parach analizują przykłady w sekcji „Przeczytaj” rozważając przypadki trójkąta równobocznego, równoramiennego oraz prostokątnego.
Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną. W zeszycie rozwiązują dwa wybrane przez siebie przypadki
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 4‑8.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w trójkątOkrąg wpisany w trójkąt
Wskazówki metodyczne:
Symulację można wykorzystać podczas lekcji do ćwiczeń pozwalających na obliczenia promienia okręgu wpisanego w trójkąt.