Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak dopasować prostą do wyników pomiarów |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy; nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, - analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | praca wspólna oraz w grupach dwuosobowych |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem i oprogramowaniem typu arkusz kalkulacyjny, przygotowanym do przyjęcia wyników uzyskiwanych przez uczniów. |
Materiały pomocnicze: | dostęp do materiałów z Internetu, wydruki wykresu (zamieszczony na końcu) dla każdej grupy, linijki, ołówki, gumki. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom zapoznanie się z trzema pierwszymi częściami e‑materiału, w tym z wykonaniem proponowanego obliczenia. Nauczyciel, nawiązując do wprowadzenia oraz zasadniczej treści e‑materiału, prosi uczniów o omówienie naukowego znaczenia słowa korelacja pomiędzy zmiennymi. W razie potrzeby uzupełnia lub uściśla podstawowe pojęcia. | |
Faza realizacyjna: Nauczyciel przedstawia uczniom wykres, będący wynikiem hipotetycznego pomiaru zależności masy od długości dla trzydziestu fragmentów drutu. Prosi uczniów o jakościową ocenę korelacji pomiędzy tymi wielkościami w czterech punktach: Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje i precyzuje wypowiedzi uczniów; systematyzuje i zapisuje wnioski na tablicy. Naprowadza uczniów na spostrzeżenie, że badana próbka jest najprawdopodobniej niejednorodna i składa się z trzech rodzajów (grup) drutów. Prosi uczniów o wskazanie cech wspólnych i możliwych różnic pomiędzy tymi trzema grupami. Podpowiada ewentualnie, że może chodzić o różnice w grubości oraz o różnice w gęstości. Nauczyciel dzieli klasę na pary uczniów i każdej podaje wykres. W każdej parze uczniowie prowadzą, przez każdą z trzech podgrup punktów, najlepiej dopasowaną prostą i konstrukcyjnie obliczają jej nachylenie (współczynnik kierunkowy). Uczniowie, którzy ukończyli pracę, sukcesywnie podają nauczycielowi swoje wyniki. Ten wprowadza je do arkusza w sposób umożliwiający sprawne ich pokazanie i omówienie. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje wyniki, pokazując ich zróżnicowanie (rozrzut). Podaje (w każdej grupie drutów oddzielnie) średnią arytmetyczną współczynników kierunkowych zmierzonych przez uczniów. Na koniec ujawnia wzorcowe wartości trzech współczynników kierunkowych uzyskanych metodą najmniejszych kwadratów. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel proponuje wykonanie wszystkich zadań. Da to możliwość przećwiczenia umiejętności związanych z oceną korelacji oraz dopasowywaniem prostej do chmury punktów. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być pomocnym wprowadzeniem lub ilustracją doświadczalnego badania zależności położenia od czasu w ramach lekcji kinematyki. |
Materiały dodatkowe
Wyniki w poniższej tabeli i odpowiadający im wykres nie są efektem rzeczywistego pomiaru, lecz stanowią zestaw sztucznie wygenerowany. Przyjęto trzy różne gęstości liniowe drutów i dla każdej wylosowanej długości obliczano masę. Te dwa wyniki były dodatkowo losowo modyfikowane, w niewielkim zakresie, by oddać efekt niepewności pomiarowej. W rezultacie uzyskano w miarę wiarygodny rozrzut wyników.
Wyniki w tabeli są posortowane:
- od 1 do 10 odpowiadają wyjściowej gęstości liniowej 81 mg/cm; współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez (0; 0) a = 81,5 mg/cm;
- od 11 do 20 odpowiadają wyjściowej gęstości liniowej 124 mg/cm; współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez (0; 0) a = 124,1 mg/cm;
- od 21 do 30 odpowiadają wyjściowej gęstości liniowej 168 mg/cm; współczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez (0; 0) a = 167,6 mg/cm.
lp | l, (cm) | m, (mg) |
1 | 1,11 | 90 |
2 | 1,72 | 138 |
3 | 2,69 | 216 |
4 | 2,99 | 242 |
5 | 4,54 | 376 |
6 | 4,71 | 380 |
7 | 5,50 | 448 |
8 | 6,70 | 568 |
9 | 6,77 | 541 |
10 | 6,97 | 557 |
11 | 6,41 | 790 |
12 | 0,70 | 86 |
13 | 1,48 | 175 |
14 | 2,67 | 327 |
15 | 3,08 | 374 |
16 | 3,51 | 422 |
17 | 3,77 | 472 |
18 | 4,44 | 562 |
19 | 4,68 | 595 |
20 | 5,32 | 658 |
21 | 0,62 | 104 |
22 | 0,85 | 141 |
23 | 0,97 | 159 |
24 | 1,59 | 260 |
25 | 1,62 | 274 |
26 | 1,69 | 288 |
27 | 2,38 | 402 |
28 | 3,70 | 613 |
29 | 4,19 | 698 |
30 | 5,33 | 901 |