Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wzory skróconego mnożenia na różnicę oraz na sumę sześcianów – zastosowania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne.

Uczeń:

1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: a+b2, a-b2, a2-b2, a+b3, a-b3, a3-b3, an-bn.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele:

Uczeń:

  • stosuje wzory skróconego mnożenia na sumę oraz na różnicę sześcianów w obliczeniach arytmetycznych

  • stosuje wzory skróconego mnożenia na sumę oraz różnicę sześcianów w przekształceniach algebraicznych

  • analizuje nietypowe zadania algebraiczne i ustala strategię rozwiązywania tych zadań

  • prowadzi proste rozumowania w dowodzeniu twierdzeń

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • stacje zadaniowe

  • gra dydaktyczna

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie w domu poznanych wzorów skróconego mnożenia.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą stacji zadaniowych. Na stacjach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań pokazujących zastosowania wzoru skróconego mnożenia na sumę i różnicę sześcianów.
    Na pierwszym stoliku zastosowanie wzoru w obliczeniach arytmetycznych, na drugim do przekształcania wyrażeń algebraicznych – takie, jak w „Przeczytaj”.

  2. Trzecia stacja to stacja komputerowa – uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych.

  3. Czwarty stolik – stacja komputerowa – uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.

  2. Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.

Praca domowa:

Uczniowie w domu mają za zadanie poszukania jeszcze innych przykładów zastosowania wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego.

Materiały pomocnicze:

Działania na wyrażeniach algebraicznych - przykłady

Działania na wyrażeniach algebraicznych - zadania

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą w domu zapoznać się z galerią zdjęć interaktywnych.