Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory skróconego mnożenia na różnicę oraz na sumę sześcianów – zastosowania
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele:
Uczeń:
stosuje wzory skróconego mnożenia na sumę oraz na różnicę sześcianów w obliczeniach arytmetycznych
stosuje wzory skróconego mnożenia na sumę oraz różnicę sześcianów w przekształceniach algebraicznych
analizuje nietypowe zadania algebraiczne i ustala strategię rozwiązywania tych zadań
prowadzi proste rozumowania w dowodzeniu twierdzeń
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
stacje zadaniowe
gra dydaktyczna
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie w domu poznanych wzorów skróconego mnożenia.
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości dotyczące wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stacji zadaniowych. Na stacjach znajdują się przykłady rozwiązanych zadań pokazujących zastosowania wzoru skróconego mnożenia na sumę i różnicę sześcianów.
Na pierwszym stoliku zastosowanie wzoru w obliczeniach arytmetycznych, na drugim do przekształcania wyrażeń algebraicznych – takie, jak w „Przeczytaj”.Trzecia stacja to stacja komputerowa – uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych.
Czwarty stolik – stacja komputerowa – uczniowie w grupach rozwiązują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, zwracają uwagą na zadania, które sprawiały problem. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, dzieli się swoimi obserwacjami.
Grupy oceniają swoją pracę, wskazując swoje mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Uczniowie w domu mają za zadanie poszukania jeszcze innych przykładów zastosowania wzorów skróconego mnożenia stopnia trzeciego.
Materiały pomocnicze:
Działania na wyrażeniach algebraicznych - przykłady
Działania na wyrażeniach algebraicznych - zadania
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą w domu zapoznać się z galerią zdjęć interaktywnych.