Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czy świat się zmienia? O trwałości i zmienności świata
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje filozoficzny problem zmienności świata;
dokonuje analizy relacji między zmianą a niezmiennością w poglądach wybranych filozofów;
interpretuje wybrane teksty kultury z perspektywy filozoficznych analiz zmiany i niezmienności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
z użyciem e‑podręcznika;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Czy świat się zmienia? O trwałości i zmienności świata”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczeń nr 1‑2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Następnie na podstawie odpowiedzi uczniów inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Czy świat, który nas otacza, jest zmienny? Na jakiej podstawie możemy wnioskować o zmienności lub statyczności świata?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: zmiana. Uczniowie podają przykłady filozofów i koncepcji związanych z pojęciem zmiany, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium:
– „Odpowiedz na pytanie: Czym jest zmiana w każdym z dwu sposobów doświadczania czasu przez człowieka?”;
– „Oceń ze swojego punktu widzenia każdy ze sposobów radzenia sobie ze zmianą”.
Uczniowie pracują w parach. Omówienie wyników pracy na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 3–4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i wspólnie ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 5–7. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonywanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8: „W tekście głównym pojawiło się określenie mówiące, że zmiana to utrata przez coś, co się zmienia, dotychczasowej tożsamości w zamian za inną tożsamość. Przeczytaj tekst H. Bergsona. Zastanów się, co autor mógłby powiedzieć o tym poglądzie. Napisz na ten temat krótką rozprawkę”.
Materiały pomocnicze:
Wilejczyk M., Filozofia przyrody Arystotelesa: wokół koncepcji czterech elementów, Wrocław 2008.
Sikora A., Spotkania z filozofią: od Heraklita do Husserla, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.