1
Pokaż ćwiczenia:
RLFqsVSfdLjuA1
Ćwiczenie 1
Połącz zdania tak, by stwierdzenie było prawdziwe. Filozofia Parmenidesa Możliwe odpowiedzi: 1. nazywana jest wariabilizmem., 2. nazywana jest statyzmem., 3. operuje koncepcją wody jako arché., 4. opiera się na dualizmie świata rzeczy i świata idei. Filozofia Talesa Możliwe odpowiedzi: 1. nazywana jest wariabilizmem., 2. nazywana jest statyzmem., 3. operuje koncepcją wody jako arché., 4. opiera się na dualizmie świata rzeczy i świata idei. Filozofia Heraklita Możliwe odpowiedzi: 1. nazywana jest wariabilizmem., 2. nazywana jest statyzmem., 3. operuje koncepcją wody jako arché., 4. opiera się na dualizmie świata rzeczy i świata idei. Filozofia Platona Możliwe odpowiedzi: 1. nazywana jest wariabilizmem., 2. nazywana jest statyzmem., 3. operuje koncepcją wody jako arché., 4. opiera się na dualizmie świata rzeczy i świata idei.
R17QgtEYXv0Vt11
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2
RvRdZW8gqpcyF
Dopasuj do każdego filozofa odpowiednie elementy, które zgadzają się z jego poglądami. 1. Filozof: Tales; to, co niezmienne: (tu wybierz) 1. logos, 2. idee, 3. woda, 4. apeiron; to, co zmienne: rzeczy fizyczne.
2. Filozof: Anaksymander; to, co niezmienne: (tu wybierz) 1. logos, 2. idee, 3. woda, 4. apeiron; to, co zmienne: rzeczy fizyczne.
3. Filozof: Heraklit; to, co niezmienne: (tu wybierz) 1. logos, 2. idee, 3. woda, 4. apeiron; to, co zmienne: rzeczy fizyczne.
4. Filozof: Platon; to, co niezmienne: (tu wybierz) 1. logos, 2. idee, 3. woda, 4. apeiron; to, co zmienne: rzeczy fizyczne.
11
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst referujący poglądy Anaksymenesa. Zastanów się, czy powstawanie rzeczy – wiatrów, wody, kamieni itd. – jest zmianą w znaczeniu przyjętym w tekście głównym.

Zapoznaj się z tekstem referującym poglądy Anaksymenesa. Zastanów się, czy powstawanie rzeczy – wiatrów, wody, kamieni itd. – jest zmianą w znaczeniu przyjętym w tekście głównym.

1
Hipolit Refutatio I, 7, 1

[Powietrze – przyp. aut.] różnie się ukazuje w wyniku gęstnienia i rozrzedzania. Kiedy bowiem rozprasza się w to, co jest rzadsze, powstaje ogień, a wiatry z kolei są zagęszczonym powietrzem. W wyniku ugniecenia powietrza powstaje chmura. Kiedy powietrze bardziej zgęstnieje, powstaje woda, gdy jeszcze bardziej, pojawia się ziemia, a przy największym zagęszczeniu kamienie.

2 Źródło: Hipolit, Refutatio I, 7, 1. Cytat za: G. S. Kirk, J. E. Raven M. Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa 1999, tłum. J. Lang, s. 151.
R1IecIz6S56hd
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Jean‑Baptiste Alphonse Karr, XIX‑wieczny pisarz i publicysta francuski, jest autorem ironicznego aforyzmu: Im bardziej rzeczy się zmieniają, tym bardziej pozostają takie same. Jak sądzisz, czyje poglądy ontologiczne adekwatnie można by sparafrazować tym aforyzmem: Parmenidesa czy Heraklita?

Rl3vSuzDO4Hi4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj Tren I Jana Kochanowskiego. W pierwszej części wiersza, opisując swój żal po stracie córki, poeta wykorzystuje peryfrazę „łzy Heraklitowe”. Poeta nawiązywał w ten sposób do opinii (aktualnie niepotwierdzonej) o Heraklicie jako skłonnym do ubolewania nad marnością ludzkiego życia. Jak sądzisz, czy starożytny filozof jest uzasadnionym patronem części lamentacyjnej Trenów? Odpowiedź uzasadnij pisemnie.

Zapoznaj się z Trenem I Jana Kochanowskiego. W pierwszej części wiersza, opisując swój żal po stracie córki, poeta wykorzystuje peryfrazę „łzy Heraklitowe”. Poeta nawiązywał w ten sposób do opinii (aktualnie niepotwierdzonej) o Heraklicie jako skłonnym do ubolewania nad marnością ludzkiego życia. Jak sądzisz, czy starożytny filozof jest uzasadnionym patronem części lamentacyjnej Trenów? Odpowiedź uzasadnij pisemnie.

1
Jan Kochanowski Tren I

Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe
I lamenty, i skargi Symonidowe,
Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania
I żale, i frasunki, i rąk łamania,
Wszytki a wszytki zaraz w dom sie mój noście,
A mnie płakać mej wdzięcznej dziewki pomoście,
Z którą mię niepobożna śmierć rozdzieliła
I wszytkich moich pociech nagle zbawiła.
Tak więc smok, upatrzywszy gniazdo kryjome,
Słowiczki liche zbiera, a swe łakome
Gardło pasie; tym czasem matka szczebiece
Uboga, a na zbójcę co raz sie miece.
Prózno, bo i na samę okrutnik zmierza,
A ta nieboga ledwe umyka pierza.
„Prózno płakać” - podobno drudzy rzeczecie.
Cóż, prze Bóg żywy, nie jest prózno na świecie?
Wszystko prózno; macamy, gdzie miękcej w rzeczy,
A ono wszędy ciśnie: błąd wiek człowieczy.
Nie wiem, co lżej: czy w smutku jawnie żałować,
Czyli sie z przyrodzeniem gwałtem mocować.

5 Źródło: Jan Kochanowski, Tren I, [w:] tegoż, Sobie śpiewam a muzom. Antologia, Warszawa 1980.
R19uzCU1LSebh
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Przeczytaj fragment tekstu Pierre’a Teilharda de Chardin i spośród wskazanych poniżej sformułowań wskaż te, które odróżniają zawarte w nim spojrzenie na zmienność świata od wariabilizmu Heraklita.

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Pierre’a Teilharda de Chardin i spośród wskazanych poniżej sformułowań zaznacz te, które odróżniają zawarte w nim spojrzenie na zmienność świata od wariabilizmu Heraklita.

1
Pierre Teilhard de Chardin O szczęściu, cierpieniu, miłości

Od przeszło czterystu milionów lat (należałoby nawet powiedzieć: od początku we wszechświecie) ogromna masa bytów, której cząstką jesteśmy, pnie się w górę uparcie, niestrudzenie — ku większej wolności, większej wrażliwości, pełniejszemu widzeniu wewnętrznemu. A my się tymczasem zastanawiamy, w którą stronę zdążać! W rzeczywistości, w świetle wielkich praw kosmicznych, rozwiewają się mroki fałszywych problemów. Jeśli nie chcemy popaść w sprzeczność „fizyczną” (czyli zanegować to wszystko, czym jesteśmy, i to wszystko, co sprawiło, że jesteśmy tym, czym jesteśmy), każdy z nas musi uznać za swój ów wybór pierwotny, podstawowy, implikowany przez świat, którego myślącymi cząstkami jesteśmy. Cofanie się dla pomniejszenia własnego bytu, zatrzymywanie się dla rozkoszowania się czymś tam — te próby żeglowania pod prąd powszechnego nurtu okazują się absurdalne, niewykonalne.
A więc i droga w lewo, i droga w prawo — to ślepe zaułki. Otwarta pozostaje tylko droga wprost, naprzód.
Z naukowego i obiektywnego punktu widzenia jedyną odpowiedzią na wezwanie życia jest marsz drogą postępu. Tym samym, również z naukowego i obiektywnego punktu widzenia, jedynym prawdziwym szczęściem jest to, które nazwaliśmy szczęściem rośnięcia i ruchu.
Czy chcemy być szczęśliwi jak świat i wraz ze światem? Pozostawmy więc znużonych i pesymistów; niech się zsuwają w dół. Pozostawmy tych, co chcą się „cieszyć życiem”; niech sobie leżą na zboczu ci burżuje na wywczasach! Przyłączmy się bez wahania do grupy tych, co chcą zaryzykować wspinaczkę aż na szczyt.

3 Źródło: Pierre Teilhard de Chardin, O szczęściu, cierpieniu, miłości, tłum. Wanda Sukiennicka, Mieczysław Tazbir, Kraków 1981, s. 17–18.
R1ReHcA8pio1J
Możliwe odpowiedzi: 1. Świat podlega nieustającej zmianie., 2. Świat rozwija się, a więc jego zmiana ma charakter linearny., 3. Człowiek jest częścią świata i dlatego podlega nieustającej zmianie., 4. Człowiek, jako że jest częścią świata, powinien się rozwijać.
31
Ćwiczenie 7

Odsłuchaj i przeczytaj tekst piosenki Grzegorza Turnaua Naprawdę nie dzieje się nic. Następnie odpowiedz na pytania: O czym (z czym nie dzieje się nic) jest mowa w tekście, co nie podlega zmianie? O braku jakiej zmiany mówi podmiot wypowiedzi?

Zapoznaj się z tekstem piosenki Grzegorza Turnaua Naprawdę nie dzieje się nic. Następnie odpowiedz na pytania: O czym (z czym nie dzieje się nic) jest mowa w tekście, co nie podlega zmianie? O braku jakiej zmiany mówi podmiot wypowiedzi?

Grzegorz Turnau
Naprawdę nie dzieje się nic

Czy zdanie okrągłe wypowiesz,
Czy księgę mądrą napiszesz,
Będziesz zawsze mieć w głowie
Tę samą pustkę i ciszę.
Słowo to zimny powiew
Nagłego wiatru w przestworze;
Może orzeźwi cię, ale
Donikąd dojść nie pomoże.
Zwieść cię może ciągnący ulicami tłum,
Wódka w parku wypita albo zachód słońca,
Lecz pamiętaj, naprawdę nie dzieje się nic
I nie stanie się nic, aż do końca.
Czy zdanie okrągłe wypowiesz,
Czy księgę mądrą napiszesz,
Będziesz zawsze mieć w głowie
Tę samą pustkę i ciszę.
Zaufaj tylko warg splotom,
Bełkotom niezrozumiałym,
Gestom w próżni zawisłym,
Niedoskonałym.
[...]

R9dKmtuiQRBzq
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

W tekście głównym pojawiło się określenie mówiące, że zmiana to utrata przez coś, co się zmienia, dotychczasowej tożsamości w zamian za inną tożsamość. Przeczytaj tekst H. Bergsona. Zastanów się, co autor mógłby powiedzieć o tym poglądzie. Napisz na ten temat krótką rozprawkę.

W tekście głównym pojawiło się określenie mówiące, że zmiana to utrata przez coś, co się zmienia, dotychczasowej tożsamości w zamian za inną tożsamość. Zapoznaj się z tekstem H. Bergsona. Zastanów się, co autor mógłby powiedzieć o tym poglądzie. Napisz na ten temat krótką rozprawkę.

1
Henry Bergson Intuicja filozoficzna

Przede wszystkim chcę tu stwierdzić, że poznanie użytkowe, tak samo jak poznanie naukowe, jest zmuszone, i to z tych samych powodów, do ujmowania rzeczy w czasie sproszkowanym, w którym po chwili pozbawionej trwania następuje taka sama chwila. Dla niego ruch jest szeregiem pozycji, zmiana – szeregiem jakości, stawanie się w ogóle – szeregiem stanów. Jego punktem wyjścia jest bezruch (jak gdyby bezruch mógł być czymś innym niż pozorem, dającym się porównać do specjalnego skutku, jaki jeden bodziec wywiera na drugi, kiedy zostały one uregulowane we wzajemnej zależności) i za pomocą przemyślnego układu stanów nieruchomych konstruuje on imitację ruchu, którą podstawia na miejsce samego ruchu: jest to operacja wygodna praktycznie, ale absurdalna teoretycznie. [...] umysł, naprowadzony z powrotem na trwanie rzeczywiste, będzie już żył życiem intuicyjnym i jego poznanie rzeczy będzie już filozofią [nie posługującą się intelektem, tylko intuicją – przyp. aut.]. Zamiast nieciągłości momentów wymieniających się w czasie nieskończenie podzielnym spostrzeże on ciągłą płynność realnego czasu, który przepływa niepodzielny. Zamiast powierzchownych stanów mających następować po sobie i maskować rzecz obojętną, a przy tym utrzymywać z nią tajemniczy stosunek zjawiska do substancji, uchwyci jedną i tę samą zmianę, wydłużającą się stale niczym w melodii, gdzie wszystko jest stawaniem się, lecz gdzie stawanie się, będąc czymś substancjalnym, nie potrzebuje podpory. Nie ma tu już stanów bezwładnych ani rzeczy martwych; jest tylko ruchomość, z której konstytuuje się stabilność życia. Taka wizja, w której rzeczywistość ukazuje się jako ciągła i niepodzielna, znajduje się już na drodze do intuicji filozoficznej.

4 Źródło: Henry Bergson, Intuicja filozoficzna, tłum. Paweł Beylin, Kazimierz Błeszyński, Warszawa 1963, s. 93–94.
RFLnEQp3vFqR1
(Uzupełnij).