Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Preromantyzm – definicja, cechy, przedstawiciele
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna definicją preromantyzmu;
przeanalizuje cechy nurtu oraz jego filozofię;
określi, jakie zjawiska kulturowe i literackie były obecne w preromantyzmie;
przedstawi problematykę utworów z okresu preromantyzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Prezentacja TED”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętną osobę o podsumowanie zjawisk kulturowych okresu preromantyzmu („Przeczytaj”).
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie zjawiska preromantyzmu. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
• Czym jest preromantyzm?
• Jakie są charakterystyczne cechy preromantyzmu?
• Czym charakteryzuje się filozofia preromantyzmu?
• Jakie są główne nurty preromantyzmu oraz kto je reprezentuje?Po zakończeniu pracy metodą burzy mózgów nauczyciel prosi uczniów o omówienie obejrzanej w domu prezentacji TED. Następnie uczniowie wyjaśniają, dlaczego nazwa preromantyzm jest kłopotliwa i z czego wynikają problemy definicyjne.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują dwa wybrane przez siebie polecenia z sekcji „Prezentacja TED”.
Materiały pomocnicze:
Maria Bolaños Atienza, Jak czytać sztukę, Buchmann, Grodzisk Mazowiecki 2007.
Kostkiewiczowa Teresa, Model liryki sentymentalnej w twórczości Franciszka Karpińskiego, Wrocław 1964.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.