1
Pokaż ćwiczenia:
R1X1r7srP2K2l1
Ćwiczenie 1
Zaznacz zjawiska kulturalne, które należą do okresu preromantyzmu: Możliwe odpowiedzi: 1. osjanizm, 2. gotycyzm, 3. werteryzm, 4. klasycyzm
R192BF5yoiziC11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań dotyczących zjawisk literackich i kulturalnych okresu preromantyzmu. Zaznacz w tabeli „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz” – jeśli jest fałszywe. Odwołania do motywów ludowych to folkloryzm. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Akcja utworów umiejscawiana była głównie w okresie starożytności. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gatunek charakterystyczny dla sentymentalizmu to sielanka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Natura i przyroda nie była ważna w życiu człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Artysta powinien kierować się intuicją, wrażliwością i uczuciowością. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 3
RtqYxJHbHBUL0
Ułóż krzyżówkę, której głównym hasłem będzie słowo UCZUCIE, a definicje pozostałych haseł będą związane z cechami i zjawiskami preromantyzmu.
RRW60RI3wSoTH
(Uzupełnij).
R14vE7FGkppjB2
Ćwiczenie 4
Połącz nazwisko autora ze zjawiskiem okresu preromantyzmu. Franciszek Karpiński Możliwe odpowiedzi: 1. osjanizm, 2. sentymentalizm, 3. gotycyzm, 4. werteryzm Mary Shelley Możliwe odpowiedzi: 1. osjanizm, 2. sentymentalizm, 3. gotycyzm, 4. werteryzm Johann Wolfgang Goethe Możliwe odpowiedzi: 1. osjanizm, 2. sentymentalizm, 3. gotycyzm, 4. werteryzm Książę Adam Jerzy Czartoryski Możliwe odpowiedzi: 1. osjanizm, 2. sentymentalizm, 3. gotycyzm, 4. werteryzm
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z wierszem Franciszka Karpińskiego umieszczonym w sekcji Przeczytaj. Opisz te jego elementy, które świadczą o przynależności do nurtu sentymentalizmu.
Zapoznaj się z wierszem Franciszka Karpińskiego umieszczonym w sekcji Przeczytaj. Opisz te jego elementy, które świadczą o przynależności do nurtu sentymentalizmu.
Rt8Cu3fXMFBCc
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj fragment sielanki autorstwa Franciszka Karpińskiego. Opisz, czemu może służyć umiejscowienie akcji utworu w pobliżu natury. W swojej odpowiedzi odnieś się do kontekstu epoki.

1
Laura i Filon

Już miesiąc zeszedł, psy się uśpiły,
I coś tam klaszcze za borem.
Pewnie mnie czeka mój Filon miły,
Pod umówionem jaworem. (…)
Wspieram się w drzewa i bory,
I… zamiast jego białego łona,
Ściskam nieczułe jawory.
Filonie! wtenczas… kiedym nie znała
Jeszcze miłości szalonej

6 Źródło: Laura i Filon, [w:] Franciszek Karpiński, Sielanki, Warszawa 1892.
R1DWDiLeHQZIo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj fragment powieści Cierpienia młodego Wertera i spróbuj opisać uczucia towarzyszące bohaterowi, a także wskazać ich funkcję.

1
Johann Wolfgang von Goethe Cierpienia młodego Wertera

Jestem nieszczęśliwy, Wilhelmie, cała żywotna siła moja zatonęła w targanej niepokojem bezczynności, nie mogę próżnować, a wziąć się do czegoś nie jestem w możności. Znikła moja wyobraźnia, przepadło odczucie natury, a do książek mam wstręt nieprzezwyciężony. Gdy się ktoś sam zatraci, brak mu wszystkiego. Zaręczam ci, że czasem rad bym być wyrobnikiem dziennym, byle tylko, budząc się rano, mieć przed sobą widoki na dzień pracy, pochop do niej i nadzieję. Często zazdroszczę Albertowi, patrząc, jak nurza się aż po uszy w aktach i wydaje mi się, że czułbym się nad wyraz szczęśliwym, będąc na jego miejscu. Kilka razy zabierałem się pisać do ciebie, a także zwrócić się do ministra z prośbą o miejsce w konsulacie, którego by mi, jak zapewniasz, nie odmówiono. Tak i ja sam myślę. Minister lubi mnie od dawna i sam nadmieniał, że powinienem wziąć się do jakiejś roboty. Czasem marzę o tym przez godzinę, ale zaraz potem przychodzi mi na myśl bajka o owym koniu, który znudzony swobodą, pozwolił się przybrać w siodło i tręzlę, a potem zginął, na śmierć zajeżdżony przez ludzi. Nie wiem, co począć, a przy tym nie jestem pewny, czy owe straszne uczucie niepokoju, owa dążność do zmiany stanu w jakim się znajduję, nie będzie mnie prześladować, cokolwiek bym uczynił?

5 Źródło: Johann Wolfgang von Goethe, Cierpienia młodego Wertera, Wrocław 2016.
RWMbb3EcHknJJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj wiersz Franciszka Dionizego Kniaźnina pt. Dwie lipy. Zrozum metaforę zawartą w wierszu i wyjaśnij sens jej użycia, odwołując się do kontekstu epoki.

1
Franciszek Dionizy Kniaźnin Dwie lipy

Oto dwie lipy zielone 
Ze dwóch się brzegów witają: 
Jedna ku drugiej skłonione, 
Gałęźmi siebie tykają.

Do czegóż rozdział im sprawił 
Okrutny odmęt tej rzeki? 
Skłonność im tylko zostawił, 
Lecz się nie złączą na wieki.

Tak mówił Koryl zbłąkany, 
O wiernej myśląc Izmenie; 
I z najskrytszej w sercu rany 
Głębokie wydał westchnienie.

8 Źródło: Franciszek Dionizy Kniaźnin, Dwie lipy, Warszawa 2012.
RY5a3lCQI75bs
(Uzupełnij).