| Andrzej Kajetan Wróblewski Włodzimierz Natorf |
| |
| Co wspólnego mają prawo Ohma i II zasada dynamiki Newtona? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne: II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. II. Mechanika. Uczeń: 6) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 3) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma). Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. II. Mechanika. Uczeń: 13) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma). |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
przedstawi życiorys i dokonania Ohma;
oceni – ze swojego punktu widzenia – stopień atrakcyjności kariery naukowej podobnej do tej, która była udziałem Ohma;
przeanalizuje wybrane aspekty prawa Ohma, w tym jego strukturę logiczną;
porówna tę strukturą ze strukturą II zasady dynamiki Newtona;
wskaże inne prawa fizyki, o strukturze tożsamej z prawem Ohma.
|
| strategia odwróconej klasy, elementy IBSE |
| nauczanie problemowe (sekwencja pytań i odpowiedzi) |
| wspólna praca całego zespołu klasowego, dyskusja uczniowska |
| szkolna tablica, komputer z rzutnikiem, dostęp do internetu |
| |
|
|
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom zapoznanie się z e‑materiałem i rozwiązanie zaproponowanych w nim zadań oraz wykonanie poleceń towarzyszących audiobookowi. Szczególną uwagę uczniowie mają zwrócić na dwa ostatnie polecenia oraz na pytanie zadane we Wprowadzeniu. Nauczyciel prosi uczniów o syntetyczne przypomnienie prawa Ohma w postaci oraz o zdefiniowanie wielkości fizycznych występujących w tym prawie. |
|
Uczniowie wskazują, która spośród trzech wielkości jest przyczyną przepływu prądu elektrycznego, która jest miarą skutku, która zaś opisuje cechy przewodnika (opornika). Tę ostatnią nauczyciel określa jako „przelicznik skutku na przyczynę”; zwraca uwagę, że skoro wielkość ‘R’ występuje w mianowniku, to ma interpretację „miary przeszkadzania w przepływie prądu”, a nie „miary podatności na przepływ prądu”. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzenie II zasady dynamiki Newtona oraz o przeprowadzenie analogicznej analizy struktury tego prawa: wskazanie wielkości, które uznają, odpowiednio, za przyczynę (wypadkowa siła działająca na ciało), za skutek (przyspieszenie ciała) oraz za przelicznik (masa ciała). Nauczyciel dba, by w wypowiedziach pojawiło się rozstrzygnięcie, czy masa ciała jest miarą jego podatności na działanie siły, czy raczej miarą jego bezwładności, analogicznie do oporu elektrycznego. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie jednego‑dwóch praw fizyki o analogicznej strukturze albo wskazuje je sam, dobierając przykłady odpowiednio do zakresu kształcenia klasy i zaawansowania w programie nauczania: prawo Hooke w postaci: ; związek ładunku zgromadzonego w kondensatorze i napięcia ładowania w postaci: ; zmiana temperatury ciała w funkcji wymiany ciepła z otoczeniem w postaci: ; trudne w interpretacji: graniczna prędkość ciała poruszającego się w cieczy pod wpływem stałej siły F: ; związek długości fali harmonicznej z okresem drgań źródła w postaci ; elektryczne prawo Gaussa w postaci Przy każdym prawie uczniowie przedstawiają analogiczną analizę jego struktury. |
|
Nauczyciel stwierdza, że wynajdywanie analogii pomiędzy różnymi z pozoru zjawiskami, wydarzeniami, prawami, itp. jest częścią pracy naukowej, która sprawia uczonemu dużo satysfakcji. Jest to umiejętność, która na ogół prowadzi do porządkowania myśli i opisu; często prowadzi do odkrywania, formułowania i uzasadniania praw nowych. Nauczyciel przywołuje postawione pytania oraz myśl zawartą we Wprowadzeniu do e‑materiału i prosi uczniów o wypowiedzenie się na temat wartości kariery naukowej, z uwzględnieniem ewentualnej sytuacji, w której osiągnięcia naukowca nie znajdują uznania (nie od razu znajdują uznanie) u jego współpracowników czy sponsorów finansujących jego badania naukowe. |
|
Nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się, we własnym zakresie, z elementami dualizmu korpuskularno‑falowego dla światła (np. na podstawie e‑materiałów „Jak definiujemy foton i jego energię?” i „Natura korpuskularna promieniowania elektromagnetycznego”). Na tej podstawie uczeń winien uzasadnić, że wyrażenie , łączące energię fotonu z częstotliwością fali elektromagnetycznej, nie ma struktury analogicznej do praw, o których była mowa podczas lekcji. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Notkę biograficzną oraz audiobook z poleceniami aktywizującymi można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji o prawie Ohma. |