Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RfZgShzB5YSqV1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst. Gdyby Georg Ohm interesował się polską literaturą, muzyką, sztuką czasów mu współczesnych, to mógłby czytać wiersze 1. Narcyzy Żmichowskiej, 2. Elizy Orzeszkowej, 3. Marii Konopnickiej, 4. Józefa Chełmońskiego, 5. Fryderyka Chopina, 6. Adama Mickiewicza, 7. Piotra Michałowskiego, 8. Adama Asnyka, 9. Karola Szymanowskiego, 10. Jana Matejki, 11. Ignacego Jana Paderewskiego, 12. Henryka Sienkiewicza, prozę 1. Narcyzy Żmichowskiej, 2. Elizy Orzeszkowej, 3. Marii Konopnickiej, 4. Józefa Chełmońskiego, 5. Fryderyka Chopina, 6. Adama Mickiewicza, 7. Piotra Michałowskiego, 8. Adama Asnyka, 9. Karola Szymanowskiego, 10. Jana Matejki, 11. Ignacego Jana Paderewskiego, 12. Henryka Sienkiewicza, słuchać muzyki 1. Narcyzy Żmichowskiej, 2. Elizy Orzeszkowej, 3. Marii Konopnickiej, 4. Józefa Chełmońskiego, 5. Fryderyka Chopina, 6. Adama Mickiewicza, 7. Piotra Michałowskiego, 8. Adama Asnyka, 9. Karola Szymanowskiego, 10. Jana Matejki, 11. Ignacego Jana Paderewskiego, 12. Henryka Sienkiewicza i oglądać obrazy 1. Narcyzy Żmichowskiej, 2. Elizy Orzeszkowej, 3. Marii Konopnickiej, 4. Józefa Chełmońskiego, 5. Fryderyka Chopina, 6. Adama Mickiewicza, 7. Piotra Michałowskiego, 8. Adama Asnyka, 9. Karola Szymanowskiego, 10. Jana Matejki, 11. Ignacego Jana Paderewskiego, 12. Henryka Sienkiewicza.
RUHiblFaaOuqO
Ćwiczenie 1
Wskaż poprawne fragmenty tekstu: Gdyby Georg Ohm interesował się polską literaturą, muzyką, sztuką czasów mu współczesnych, to mógłby czytać wiersze Adama Mickiewicza, prozę Narcyzy Żmichowskiej, słuchać muzyki Fryderyka Chopina i oglądać obrazy Piotra Michałowskiego.
R1d1uXdMjA9C91
Ćwiczenie 2
zadanie interaktywne
1
Ćwiczenie 2

Przypisz każdemu uczonemu z przełomu XVIII i XIX w. jego główne osiągnięcie w dziedzinie badania galwanizmu (obecnie: przepływu prądu elektrycznego): Alessandro Volta, Thomas Seebeck, William Nicholson, Hans Ørsted, André Ampère, Michael Faraday, Thomas Young.

uzupełnij treść
R1ByQbi0DMqa01
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwe uzupełnienia tekstu. Na uznanie swych prac z wczesnych lat dwudziestych XIX w. przez środowisko fizyków, Ohm musiał czekać około dekady / około dwóch dekad / praktycznie trzy dekady, aż do swej śmierci w 1854 r.. W międzyczasie nie opublikował on żadnej pracy o galwanizmie / powtórzył swoje badania i opublikował wyniki dokładniejsze, niż w 1925 r. / powtórzył swe badania, poprawił metodę i ujął wyniki w inny, bardziej zrozumiały sposób / powtórzył swe badania i tym razem uzyskał wyniki bardziej zgodne z rzeczywistością.
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z życiem i dorobkiem Christiana Dopplera, opisanym w e‑materiale „Kim był Christian Andreas Doppler?”. Wskaż co najmniej dwa podobieństwa oraz co najmniej dwie różnice w szeroko rozumianych naukowych życiorysach jego i Georga Ohma.

Zapisz swoje spostrzeżenia w przygotowanym polu i porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.

uzupełnij treść
R1aQ6Gl8GkSJU1
Ćwiczenie 5
Odsłuchaj fragment audiobooka, w którym mowa jest o tym, że „Davy sprawdził, że jeśli obwód jest utworzony z drutów o różnym przewodnictwie, to każda jego część wywołuje to samo działanie magnetyczne…”. Współczesnym językiem ujęty wniosek Daviego brzmi: Możliwe odpowiedzi: 1. przez elementy obwodu połączone równolegle płynie prąd o jednakowym natężeniu, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów, 2. przez elementy obwodu połączone szeregowo płynie prąd o jednakowym natężeniu, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów, 3. napięcie na elementach obwodu połączonych szeregowo jest jednakowe, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów, 4. napięcie na elementach obwodu połączonych równolegle jest jednakowe, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów
11
Ćwiczenie 6

Wskaż dwa fragmenty (dwa zdania) w audiobooku, świadczące o tym, że Ohm znał i stosował jedną z ważniejszych zasad fizyki doświadczalnej (także innych nauk empirycznych). Głosi ona, że badając zjawisko, należy zmieniać tylko jeden parametr naraz.

Zapisz te fragmenty w przygotowanym polu i  porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.

uzupełnij treść

Wspólna treść do ćwiczeń 7, 8 i 9

Według pomiarów Ohma (odsłuchaj ponownie odnośny fragment audiobooka) miedź przewodzi prąd 10,5 razy lepiej niż ołów. Na schemacie pokazano współczesną wersję obwodu elektrycznego, za pomocą którego można powtórzyć pomiary Ohma.

R36uz6QF3uEX0
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
21
Ćwiczenie 7

Opisz pokrótce obwód ze schematu. Przedstaw postępowanie prowadzące do określenia, za jego pomocą, „ile razy lepiej miedź przewodzi prąd niż ołów?”. Zapisz swoją wypowiedź w przygotowanym polu i  porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.

uzupełnij treść
RXmX4oglGxekR1
Ćwiczenie 8
Wskaż element obwodu, który nie jest niezbędny do osiągnięcia założonego celu: Możliwe odpowiedzi: 1. woltomierz, 2. amperomierz A1, 3. amperomierz A2, 4. ogniwo, 5. wszystkie te elementy są niezbędne do osiągnięcia
2
Ćwiczenie 9

Wymień cechy – rozumiane współcześnie – przewodu miedzianego i ołowianego, które porównywał Ohm. Wyszukaj w tablicach odpowiednie wartości tych cech i zweryfikuj wartość 10,5:1 podaną przez Ohma. Zapisz swoje rozstrzygnięcia w przygotowanym polu i  porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.