Sprawdź się
Uzupełnij tekst.
Marii Konopnickiej, Józefa Chełmońskiego, Adama Asnyka, Jana Matejki, Elizy Orzeszkowej, Narcyzy Żmichowskiej, Karola Szymanowskiego, Adama Mickiewicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Henryka Sienkiewicza, Piotra Michałowskiego, Fryderyka Chopina
Gdyby Georg Ohm interesował się polską literaturą, muzyką, sztuką czasów mu współczesnych, to mógłby czytać wiersze ......................................................, prozę ......................................................, słuchać muzyki ...................................................... i oglądać obrazy .......................................................
Przypisz każdemu uczonemu z przełomu XVIII i XIX w. jego główne osiągnięcie w dziedzinie badania galwanizmu (obecnie: przepływu prądu elektrycznego):
Alessandro Volta, Thomas Seebeck, William Nicholson, Hans Ørsted, André Ampère, Michael Faraday, Thomas Young
| Uczony | Główne osiągnięcie |
|---|---|
| Alessandro Volta | |
| Thomas Seebeck | |
| William Nicholson | |
| Hans Ørsted | |
| André Ampère | |
| Michael Faraday | |
| Thomas Young |
Przypisz każdemu uczonemu z przełomu XVIII i XIX w. jego główne osiągnięcie w dziedzinie badania galwanizmu (obecnie: przepływu prądu elektrycznego): Alessandro Volta, Thomas Seebeck, William Nicholson, Hans Ørsted, André Ampère, Michael Faraday, Thomas Young.
Wskaż właściwe uzupełnienia tekstu.
Na uznanie swych prac z wczesnych lat dwudziestych XIX w. przez środowisko fizyków, Ohm musiał czekać {#około dekady} / {około dwóch dekad} / {praktycznie trzy dekady, aż do swej śmierci w 1854 r.}. W międzyczasie {nie opublikował on żadnej pracy o galwanizmie} / {powtórzył swoje badania i opublikował wyniki dokładniejsze, niż w 1925 r.} / {#powtórzył swe badania, poprawił metodę i ujął wyniki w inny, bardziej zrozumiały sposób} / {powtórzył swe badania i tym razem uzyskał wyniki bardziej zgodne z rzeczywistością}.
Zapoznaj się z życiem i dorobkiem Christiana Dopplera, opisanym w e‑materiale „Kim był Christian Andreas Doppler?”. Wskaż co najmniej dwa podobieństwa oraz co najmniej dwie różnice w szeroko rozumianych naukowych życiorysach jego i Georga Ohma.
Zapisz swoje spostrzeżenia w przygotowanym polu i porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.
Odsłuchaj fragment audiobooka, w którym mowa jest o tym, że „Davy sprawdził, że jeśli obwód jest utworzony z drutów o różnym przewodnictwie, to każda jego część wywołuje to samo działanie magnetyczne…”. Współczesnym językiem ujęty wniosek Daviego brzmi:
- przez elementy obwodu połączone równolegle płynie prąd o jednakowym natężeniu, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów
- przez elementy obwodu połączone szeregowo płynie prąd o jednakowym natężeniu, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów
- napięcie na elementach obwodu połączonych szeregowo jest jednakowe, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów
- napięcie na elementach obwodu połączonych równolegle jest jednakowe, niezależnie od oporu elektrycznego tych elementów
Wskaż dwa fragmenty (dwa zdania) w audiobooku, świadczące o tym, że Ohm znał i stosował jedną z ważniejszych zasad fizyki doświadczalnej (także innych nauk empirycznych). Głosi ona, że badając zjawisko, należy zmieniać tylko jeden parametr naraz.
Zapisz te fragmenty w przygotowanym polu i porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.
Wspólna treść do ćwiczeń 7, 8 i 9
Według pomiarów Ohma (odsłuchaj ponownie odnośny fragment audiobooka) miedź przewodzi prąd 10,5 razy lepiej niż ołów. Na schemacie pokazano współczesną wersję obwodu elektrycznego, za pomocą którego można powtórzyć pomiary Ohma.
Opisz pokrótce obwód ze schematu. Przedstaw postępowanie prowadzące do określenia, za jego pomocą, „ile razy lepiej miedź przewodzi prąd niż ołów?”. Zapisz swoją wypowiedź w przygotowanym polu i porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.
Wskaż element obwodu, który nie jest niezbędny do osiągnięcia założonego celu:
- woltomierz
- amperomierz A1
- amperomierz A2
- ogniwo
- wszystkie te elementy są niezbędne do osiągnięcia celu
Wymień cechy – rozumiane współcześnie – przewodu miedzianego i ołowianego, które porównywał Ohm. Wyszukaj w tablicach odpowiednie wartości tych cech i zweryfikuj wartość 10,5:1 podaną przez Ohma. Zapisz swoje rozstrzygnięcia w przygotowanym polu i porównaj z naszą propozycją odpowiedzi.