Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Estetyka modernistyczna. Liryka Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa, jakie nastroje społeczne panowały u schyłku XIX wieku i jaki miały wpływ na artystów tej epoki,
interpretuje młodopolskie hasło „sztuka dla sztuki”,
charakteryzuje sylwetkę młodopolskiego poety, porównując ją z postawami poetów innych epok literackich,
analizuje utwory Kazimierza Przerwy Tetmajera, odnosząc się do reguł modernistycznej estetytki.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Estetyka modernistyczna. Liryka Kazimierza Przerwy‑Tetmajera”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Evviva l’arte! i Pod wrażeniem. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Przekład intersemiotyczny. Chętny lub wybrany uczeń przygotowuje utwór muzyczny jako ilustrację dźwiękową do tekstu poetyckiego z e‑materiału: Evviva l’arte! i Pod wrażeniem. Powinien umieć uzasadnić swój wybór.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Następnie odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook” i prosi, by uczniowie, słuchając, notowali informacje potrzebne do udzielenia odpowiedzi na pytanie: jakie niepokoje towarzyszyły Europejczykom u schyłku XIX w. mimo pozorów spokojnego i dostatniego życia. Ustalają wspólne odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Przedstawiciel pierwszej odczytuje wiersz Evviva l’arte!, a drugie wiersz Pod wrażeniem. Po każdym odczytaniu nauczyciel pyta o wrażenia uczniów. Później członkowie grupy 1 wykonują dotyczące Evviva l’arte!, a członkowie grupy 2 wiersza Pod wrażeniem (sekcja „Przeczytaj”). Liderzy prezentują pracę grup.
Uczniowie wybierają z sekcji „Sprawdź się” po cztery ćwiczenia, które chcieliby wykonać. Nauczyciel pyta kilka osób o motywację, którą kierowały się podczas wyboru. Po upływie wyznaczonego czasu prosi kilka osób o przedstawienie propozycji odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Przywołaj teksty kultury, których bohaterami są poeci. Postawa którego z nich wydaje ci się najbardziej adekwatna w czasach współczesnych kryzysów? Napisz esej.
Materiały pomocnicze:
Wiesław Limont, Psychologiczne podstawy myślenia metaforycznego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Bożena Chrząstowska, Autor - dzieło - poetyka. Problemy interpretacji w szkole, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.