Sprawdź się
Przypomnij znane ci koncepcje sztuki. Jak różni artyści, poeci i filozofowie uzasadniali sens sztuki?
Połącz z nazwą epoki wartości, którym miała służyć sztuka, oraz hasło, które je wyraża.
antyk, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, Młoda Polska
| EPOKA | WARTOŚCI, KTÓRYM MA SŁUŻYĆ SZTUKA | HASŁO |
|---|---|---|
| antyk | ||
| średniowiecze | ||
| renesans | ||
| barok | ||
| oświecenie | ||
| romantyzm | ||
| Młoda Polska |
Wartości, którym ma służyć sztuka: A. Rolą sztuki jest wyrażać emocje indywidualnego człowieka, porywać do czynu. B. Rolą sztuki jest zadziwiać, zachęcać do refleksji wyszukaną formą, a jednocześnie przypominać o marności ziemskiego świata. C. Pochwała Boga, wskazywanie wzorcowych postaw, które pozwolą dostąpić zbawienia po śmierci. D. Sztuka jest jednocześnie domeną artystów i rzemiosłem. Twórcy uprawiają ją, by zdobyć nieśmiertelną chwałę. E. Rolą sztuki jest pochwała człowieka, dzieła boskiego stworzenia. F. Sztuka dla sztuki – sztuka jest wartością sama w sobie. G. Rolą sztuki jest poprawiać świat.
Hasło: 1. Zjadaczy chleba w aniołów przerabiać. 2. Exegi monumentum. 3. Evviva l’arte!. 4. Uczyć, bawić, wychowywać. 5. Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce. 6. Vanitas vanitatum et omnia vanitas. 7. Memento mori.
Przedstaw poetów i artystów będących bohaterami znanych ci dzieł literackich. Co tych bohaterów literackich łączy, a co dzieli?
Niekiedy twórcy są jednocześnie bohaterami dzieł – własnych lub innych artystów. Zapoznaj się z obrazem, który jest ilustracją do Hymnu o zachodzie słońca nad morzem (Smutno mi, Boże) Juliusza Słowackiego. Jakie cechy romantycznego twórcy można wyczytać z obrazu? Wybierz poprawne odpowiedzi.
- wzburzone morze symbolizuje uczucia poety
- melancholijna tonacja barwna współgra z emocjami postaci
- na drugim planie malarz umieścił obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej, co ma symbolizować tęsknotę za ojczyzną
- poeta stoi zapatrzony w dal, co jest symbolem romantycznej tęsknoty
- poeta patrzy na północ, co oznacza, że wiąże nadzieje z przyszłością
- przezroczysta kolumna jest symbolem sławy poetyckiej

Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem manifestu poetyckiego Confiteor Stanisława Przybyszewskiego. Następnie pośród podanych niżej par pojęć wskaż tę, która nie odpowiada modernistycznemu pojmowaniu roli sztuki:
- sztuka = absolut
- absolut = dusza
- dusza = sztuka
- sztuka = wolność od idei
- sztuka = biblia pauperum
ConfiteorSztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu — duszy. A ponieważ jest absolutem, więc nie może być ujętą w żadne karby, nie może być na usługach jakiejkolwiek idei, jest panią, praźródłem, z którego całe życie się wyłoniło. Sztuka stoi nad życiem, wnika w istotę wszechrzeczy, czyta zwykłemu człowiekowi ukryte runy, obejmuje wszechrzecz od jednej wieczności do drugiej, nie zna ni granic, ni praw, zna tylko jedną odwieczną ciągłość i potęgę bytu duszy, kojarzy duszę człowieka z duszą wszechnatury, a duszę jednostki uważa za przejaw tamtej. Sztuka tendencyjna, sztuka pouczająca, sztuka‑rozrywka, sztuka‑patriotyzm, sztuka, mająca jakiś cel moralny lub społeczny, przestaje być sztuką, a staje się „biblia pauperum” dla ludzi, którzy nie umieją myśleć, lub są zbyt mało wykształceni, by móc przeczytać odnośne podręczniki – a dla takich ludzi potrzebni są nauczyciele wędrowni, a nie sztuka. Działać na społeczeństwo pouczająco albo moralnie, rozbudzać w nim patriotyzm lub społeczne instynkty za pomocą sztuki, znaczy poniżać ją, spychać z wyżyn absolutu do nędznej przypadkowości życia, a artysta, który to robi, niegodny jest miana artysty. Sztuka demokratyczna, sztuka dla ludu, jeszcze niżej stoi. Sztuka dla ludu, to wstrętne i płaskie banalizowanie środków, jakimi się artysta posługuje, to plebejuszowskie udostępnienie tego, co z natury rzeczy jest trudno dostępnym. Dla ludu chleba potrzeba nie sztuki, a jak będzie miał chleb, to sam sobie drogę znajdzie. Zwlekać sztukę z jej piedestału, włóczyć ją po wszystkich rynkach i ulicach to rzecz świętokradcza.
Źródło: Stanisław Przybyszewski, Confiteor. Cytat za: Wolne Lektury.
Wyjaśnij, jaki wpływ na odbiorców mogą mieć utwory literackie i dzieła sztuki? Podaj przykłady znane ci z kultury.
- Nazwa kategorii: Wolność i wielkość poety
- Nazwa kategorii: romantyzm
- Nazwa kategorii: poeta jest obdarzony nadzwyczajnymi zdolnościami twórczymi
- Nazwa kategorii: poeta jest gotów poświęcić życie w imię wolności
- Nazwa kategorii: poeta sam decyduje o sposobie swojej śmierci
- Nazwa kategorii: poeta ma moralne prawo występować w imieniu jakiejś zbiorowości
- Nazwa kategorii: poeta-wieszcz jest przywódcą narodu Koniec elementów należących do kategorii romantyzm
- Nazwa kategorii: Młoda Polska
- Nazwa kategorii: poeta, jako kapłan sztuki, jest niezależny od nikogo i niczego
- Nazwa kategorii: poeta, przez to, że obcuje ze sztuką, jest jednostką wybitną
- Nazwa kategorii: poeta nie łaknie sławy i poklasku, jest ponad nimi Koniec elementów należących do kategorii Młoda Polska
- Elementy należące do kategorii Wolność i wielkość poety
- Elementy należące do kategorii romantyzm
- Elementy należące do kategorii Młoda Polska
Przywołaj teksty kultury, których bohaterami są poeci lub inni twórcy. Postawa którego z nich wydaje ci się najbardziej adekwatna w czasach współczesnych kryzysów? Napisz esej.