Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Schemat Hornera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) dzieli wielomian jednej zmiennej przez dwumian postaci ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna algorytm zwany schematem Hornera, pozwalający na szybkie i wygodne obliczanie ilorazu wielomianu przez dwumian postaci .
Porównuje trzy metody obliczania tego ilorazu i ocenia, którą najlepiej zastosować w konkretnych przykładach.
Dowodzi algorytmu schematu Hornera
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają znane im metody obliczania ilorazu wielomianów.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Schemat Hornera”, a następnie wraz z uczniami określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie zapoznają się z metodami dzielenia wielomianów przedstawionymi w animacji, następnie opisują je na forum klasy.
Uczniowie w swoich grupach rozwiązują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się” (od łatwiejszego do trudniejszych). Grupa, która poprawnie rozwiąże ćwiczenia jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi prezentujące przykład i rozwiązanie) do tematu lekcji („Schemat Hornera”).
Materiały pomocnicze
Pierwiastki równańPierwiastki równań
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dotyczące schematu Hornera.