Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie właściwości chemicznych fluoru.
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia właściwości chemiczne fluoru;
pisze przykładowe równania reakcji fluoru;
projektuje doświadczenie pozwalające na badanie wybranych właściwości chemicznych fluoru;
objaśnia zasady bezpiecznej pracy z gazami i cieczami o właściwościach drażniących i toksycznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjno‑operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
metoda odwróconej lekcji;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
grafika interaktywna;
technika termometr;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych, tablice właściwości fizykochemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Google Slides.
Przed lekcją
Metoda lekcji odwróconej. Nauczyciel informuje o wcześniejszym przygotowaniu w domu prezentacji multimedialnej (kryteria prezentacji patrz materiały pomocnicze). Uczniowie mogą sami dobrać się w grupy lub przygotować prezentację indywidualnie, jednak wszystkie zagadnienia powinny być przydzielone (mogą się też powtarzać). Nauczyciel rekomenduje, aby wykonali swoje prezentacje w aplikacji Google Slides. W ten sposób wszyscy członkowie grupy będą mogli pracować jednocześnie w chmurze. Mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji oraz z informacji zawartych w grafice interaktywnej. Zadaniem klasy jest przygotowanie prezentacji multimedialnej o fluorze i jego reakcjach z wybranymi substancjami oraz o właściwościach związków fluoru. Przykładowe zagadnienia:
reakcje fluoru z metalami;
reakcje fluoru z niemetalami;
otrzymywanie i właściwości fluorowodoru;
zastosowania związków fluoru;
rola biologiczna fluoru i jego związków.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina lub wyjaśnia po raz pierwszy zasady koleżeńskiej oceny prac oraz kryteria oceny prezentacji multimedialnej.
Uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy – prezentację multimedialną. Pozostali uczestniczą w koleżeńskiej ocenie przygotowanych materiałów, zadają pytania, zgłaszają uwagi, propozycje. Nauczyciel jest koordynatorem i doradcą.
Po każdej prezentacji prowadzący prosi pozostałych uczniów, by wskazali najmocniejsze i najsłabsze elementy prezentacji poszczególnych grup/osób. Prosi, by formułowali swoje uwagi i rady w sposób konstruktywny, np. najpierw mówiąc o tym, co było w prezentacji/wystąpieniu dobre, krytykę ujmując w formie „co (i jak) można by poprawić”.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w medium bazowym – grafice interaktywnej.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru schemat termometru ze skalą i cenki dla uczniów.
Kryteria oceny prezentacji multimedialnej:
poprawność merytoryczna (zgodność z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców, wyczerpanie tematu)
język prezentacji (specjalistyczna terminologia, poprawność językowa)
konkretność (zdania krótkie – równoważnikowe, hasła)
atrakcyjność (wielkość czcionki, układ treści na slajdzie, tempo wyświetlania, przejścia slajdu, wzorce slajdów)
estetyka (animacje, grafika, kolor, dźwięk)
prezentacja każdej z grup powinna mieć max. 6‑8 slajdów
czas prezentacji (wykorzystanie zaplanowanego czasu – max. 5 min.)
podana bibliografia.