Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Niebezpieczne leje krasowe
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
Podstawa programowa
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
przedstawia genezę i skutki geologicznych zagrożeń (wulkanizm, trzęsienia ziemi, powstawanie lejów krasowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia przyczyny powstawania niebezpiecznych lejów krasowych,
określa, które rodzaje lejów krasowych stwarzają największe zagrożenia,
określa skutki wynikające z powstania leja krasowego,
wymienia regiony świata, w których występują leje krasowe.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (analiza map, tekstu e‑materiału, fotografii, praca z filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca zbiorowa (na forum klasy)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, fotografie przykładowych form krasowych, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.
M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Pokazuje uczniom fotografie przedstawiające różne formy krasowe. Następuje pogadanka przypominająca, czym są zjawiska krasowe, w jakich skałach powstają, jakie są powierzchniowe i podziemne formy krasowe.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia uczniom fotografię z e‑materiału (Jezioro Czerwone w Chorwacji). Na jej podstawie uczniowie precyzują definicję leja krasowego.
Następnie, korzystając z mapy zawartej w e‑materiale, uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata przykłady miejsc występowania lejów krasowych. Zapoznają się z fotografiami tych miejsc (e‑materiał).
Uczniowie wspólnie oglądają film edukacyjny.
Na podstawie filmu i grafiki w tekście e‑materiału uczniowie wymieniają typy lejów krasowych i wyjaśniają ich powstawanie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z nich otrzymuje arkusz papieru i pisaki.
Zadaniem uczniów jest opracowanie mapy myśli pokazującej skutki wynikające z powstania leja krasowego na jakimś obszarze.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują efekty pracy w grupach.
Po ostatniej prezentacji dyskusja na forum klasy – które rodzaje lejków krasowych stwarzają największe zagrożenia?
Faza podsumowująca
Utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia.
Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Opisz wybrany region na świecie, w którym mogą występować niebezpieczne lejki krasowe. Uzasadnij wybór regionu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
film edukacyjny można wykorzystać na lekcji dotyczącej wietrzenia chemicznego i krasowienia skał (zakres rozszerzony: V. 5);
film edukacyjny można wykorzystać jako dodatkowy materiał na lekcjach dotyczących skutków rzeźbotwórczej działalności wody (zakres podstawowy: V. 3);
film edukacyjny można wykorzystać również na lekcjach powtórzeniowych z działów „Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych” oraz „Problemy środowiskowe współczesnego świata” (zakres rozszerzony: V i XVIII).