Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Mazur

Przedmiot: filozofia

Temat: Szkoła stoicka

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, uczniowie klasy I liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki. Uczeń:
2) rekonstruuje spór o kryterium moralnej oceny czynu: skutki dokonanego czynu (np. osiągnięcie stanu braku cierpienia i lęku) vs. wewnętrzna charakterystyka czynu (np. stan harmonii z rozumną naturą);
4) podaje przykłady obecności wątków epikurejskich i stoickich w literaturze polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

Cele lekcji. Uczeń:

  • wyjaśnia pochodzenie pojęcia „stoicyzm”;

  • opisuje główne cechy etyki stoików;

  • charakteryzuje postawy, które spełniają stoickie kryteria etyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza i interpretacja tekstów;

  • metoda ćwiczeń przedmiotowych;

  • debata;

  • mapa myśli;

  • burza mózgów.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w emateriale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Burza mózgów. Uczniowie zapisują na kartkach po trzy skojarzenia ze słowem – stoicyzm. Nauczyciel zadaje pytanie nakierowujące na relacje między nimi. Uczniowie wspólnie formułują potoczne pojęcie stoicyzmu.

  3. Dyskusja wokół tematu: Człowiek stoicki dzisiaj. Charakterystyka jego postaw.

Faza realizacyjna

  1. Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Wspólne omówienie przedstawionych pojęć i stanowisk filozoficznych.

  2. Praca z multimedium. Tworzenie mapy myśli. Szkielet mapy oraz wskazówki są wyświetlone lub narysowane na tablicy. Uczniowie tworzą mapę porządkującą najważniejsze pojęcia wynikające z założeń etyki stoickiej. Nauczyciel koryguje i uzupełnia informacje.

  3. Debata z wykorzystaniem metody „śnieżnej kuli”. Każdy z uczniów wymyśla pytanie, które chciałby zadać współczesnym stoikom. Propozycje pytań wyświetlane są na tablicy interaktywnej. Uczniowie po lekturze propozycji dobierają się w pary i uzgadniają wspólnie drugą wersję pytań. Wersje te również zostają podane na tablicy. Po lekturze uczniowie łączą się w grupy czteroosobowe i uzgadniają kolejne wersje pytań.Procedura trwa aż do momentu, gdy pozostaną tylko dwie grupy i zostaną tylko dwie uzgodnione wersje, wówczas nauczyciel ogłasza debatę przedstawicieli grup, których zadaniem jest prezentacja i jak najlepsze uzasadnienie własnej wersji. Zwycięzcę wyłania się drogą głosowania.

  4. Realizacja zadań interaktywnych z e‑materiału wskazanych przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

Lekcję podsumowuje chętny uczeń oraz nauczyciel, odwołując się do celów lekcji.

Praca domowa

Zastanów się i napisz własnymi słowami odpowiedź na pytanie: Na czym polega stoicka filozofia samokontroli?

Materiały pomocnicze:

  • Łukasz Marcińczak, Stoicki mędrzec, czyli apostoł Rozumu, „Colloquia Communia” 2003, nr 1, s. 224‑239.

  • Tomasz Mazur, Współczesna praktyka stoicka, w: „Przegląd Filozoficzny” 2010, nr 2, s. 235‑250. 

  • Tomasz Mazur, O stawaniu się stoikiem. Czy jesteście gotowi na sukces?, Warszawa 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać mechanizm mapy myśli do podsumowania lekcji.