Sprawdź się
Założycielem szkoły stoickiej był...
- Marek Aureliusz.
- Zenon z Kition.
- Seneka.
- Poseidonis.
Żyć zgodnie z naturą oznacza...
- żyć zgodnie z prawami przyrodniczymi.
- żyć zgodnie z rozumem.
- żyć zgodnie z przyrodzonymi instynktami.
- żyć zgodnie z ogólnie przyjętym prawem.
Człowiek osiąga spokój, gdy...
- zaakceptuje to, co konieczne.
- podporządkuje sobie rzeczywistość.
- nie interesuje się tym, co dzieje się na świecie.
- zaakceptuje to, co złe w życiu.
Zło w świecie...
- jest konieczne i służy większemu dobru.
- jest przypadkowe i trzeba je eliminować.
- jest pozorne, nie istnieje naprawdę.
- pochodzi nie od Boga, tylko od człowieka.
Przyporządkuj myślicieli do okresu działalności szkoły stoickiej.
Zenon, Kleantes i Chryzyp, Panaitios i Poseidonis, Seneka, Epiktet i Marek Aureliusz
| okres pierwszy ateński | |
| okres środkowy | |
| okres rzymski |
Które z podanych stanowisk lub poglądów nie pasują do etyki stoickiej?
- Należy żyć zgodnie z naturą.
- Należy żyć zgodnie z rozumem.
- Należy żyć zgodnie z uniwersalnym prawem.
- Istnieje jeden pierwiastek wszechrzeczy.
- Bóg jest we wszystkim.
- Przyroda jest bezrozumna.
- W świecie panuje konieczność i celowość.
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
| stwierdzenie | prawda | fałsz |
| Stoicy nie interesowali się światem, lecz jedynie ludzką duszą. | □ | □ |
| Stoicy zalecali zachować spokój wobec przypadkowości zdarzeń w świecie. | □ | □ |
| Stoicy namawiali do walki ze złem. | □ | □ |
| Stoicy głosili harmonię świata. | □ | □ |
| Stoicy mówili, że cnota to życie rozumne. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem Rozmyślań Marka Aureliusza. Odpowiedz na pytanie: co jest istotą stoickiego spokoju?
RozmyślaniaUstroni sobie szukają na wsi, nad morzem lub w górach. I ty zwyczajnie bardzo za tym tęsknisz. Wszystko to jest jednak bardzo niemądre, bo przecież można usunąć się, kiedykolwiek zechcesz, w głąb siebie. Nigdzie bowiem nie schroni się człowiek spokojniej i łatwiej jak do duszy własnej; zwłaszcza ten, kto ma taką ustroń wewnętrzną, że się natychmiast zupełny znajdzie spokój, jeżeli w nią się wpatrzy. A nic innego nie nazywaj pokojem jak wewnętrzny ład. Jak najczęściej więc stwarzaj sam sobie tę ustroń i odświeżaj sam siebie. (…) Pomyśl, że dusza nie ulega żadnemu wpływowi ani łagodnemu, ani gwałtownemu, skoro się sama w sobie zamknie i własną moc sobie uświadomi, i przypomnij sobie to wszystko, coś słyszał i przyswoił sobie z nauki o przykrości i przyjemności. Może cię żądza sławy marnej niepokoi? Popatrz, jak szybko wszystko ulega zapomnieniu! Popatrz na ogrom niezmierzonego czasu przed tobą i po tobie, jak próżny jest ten brzęk sławy, jak są zmienni w sądzie i jak go nie maja ci, którzy ci się zdają sławę twą głosić, jak szczupłe miejsce, do którego się ta sława ogranicza. Cała bowiem ziemia – to punkcik, a w niej jakimże kącikiem część zamieszkana! A w niej iluż jest i co za jedni ci, co cię chwalić mają! Pamiętaj więc o tym, że możesz cofnąć się do tej własnej ustroni, a przede wszystkim nie daj się pociągać tu i tam, nie upieraj się przy niczym, lecz bądź wolnym i patrz na rzeczy jak mężczyzna, jak człowiek, jak obywatel, jak stworzenie śmiertelne. Dwa zaś pewniki niech będą wśród podręcznych, na których się oprzesz: jeden, że wypadki zewnętrzne duszy nie dotykają, lecz stoją spokojnie poza nią, a wszelki niepokój jest jedynie skutkiem wewnętrznego sądu, i drugi, że wszystko, co widzisz, wnet ulega zmianie i wnet zniknie. I zawsze miej w pamięci, ilu już zmian sam byłeś świadkiem. Świat – to zmiana, życie – to wyobrażenie.
Źródło: Marek Aureliusz, Rozmyślania, s. 4.
Zastanów się i sformułuj odpowiedzi na pytania.
Co oznacza stoicka obojętność? Podaj przykłady takich postaw.
Zapoznaj się z treścią utworu Jana Kochanowskiego, a następnie wskaż, którą antyczną postawę filozoficzną gloryfikuje polski poeta. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Pieśń XIStateczny umysł pamiętaj zachować,
Jesli cię pocznie nieszczęście frasować;
Także i góry nie radzęć wylatać,
Kiedy sie Szczęście z tobą imie bratać.Śmierci podległy człowiecze cnotliwy,
Choć wszytek twój wiek będzie frasowliwy,
Chocia też czasem, siedząc z przyjacioły,
Przy dobrym trunku strawisz dzień wesoły;Tu przy ciekącym, przezornym strumieniu.
Każ stół gotować w jaworowym cieniu;
Każ wino nosić, póki beczka leje,
Póki wiek służy, a śmierć nie przyspieje.Postąpisz z włości drogo zapłaconych,
Postąpisz z dworu i gmachów złoconych;
A co zebrania twego kolwiek będzie,
To wszytko przyszły namiastek osiądzie.Bądź sie kto zacnym rodził i bogatym,
Bądź niewolnikiem, u śmierci nic na tym;
Czyjkolwiek naprzód los wynidzie, wsiadaj,
Wieczny wygnańcze, ani więc odkładaj.Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń XI, [w:] tegoż, Księgi wtóre.