Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia 2022, Historia

Temat: „Bestie nieujarzmione, tyrani okrutni”. Bilans potopu szwedzkiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
1) omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;
4) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII wieku. Uczeń:
1) omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne Rzeczypospolitej Obojga Narodów w okresie panowania Wazów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia postanowienia pokoju polsko‑szwedzkiego zawartego w Oliwie w 1660 r.;

  • opisuje rodzaj zniszczeń, jakich dokonały wojska szwedzkie na terenach Rzeczypospolitej;

  • wartościuje konsekwencje wojen polsko‑szwedzkich dla sytuacji wewnętrznej Rzeczypospolitej.

  • analizuje dane źródłowe dotyczące demografii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Bestie nieujarzmione, tyrani okrutni«. Bilans potopu szwedzkiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni omówić wojnę polsko‑szwedzką (tzw. potop szwedzki) toczoną w latach 1655–1660.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i w czasie dyskusji wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie – nadal w tych samych grupach – wykonali ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”, analizując teksty źródłowe i mapy. Omawiają wspólnie poprawność wykonanych ćwiczeń,

  3. Nauczyciel podkreśla, że w historiografii utrwaliło się przekonanie o katastrofalnych skutkach ekonomicznych i społecznych potopu szwedzkiego. I temu też zagadnieniu poświęcone jest multimedium („Film”). Prowadzący prosi uczniów, aby uważnie obejrzeli nagranie, zastanawiając się, jakie jeszcze jedno pytanie odnoszące się do skutków ekonomicznych i społecznych wojen szwedzkich chcieliby zadać ekspertowi (polecenie 4). Po emisji filmu uczniowie zgłaszają (ustnie lub pisemnie) swoje propozycje.

  4. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Które skutki wojen polsko‑szwedzkich są waszym zdaniem najistotniejsze? Prosi uczniów o uzasadnienie stanowiska.

  5. Kolejne ćwiczenia 4, 5 i 6 uczniowie wykonują w parach. Konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 8: „Przyporządkuj skutki wojen szwedzkich do odpowiednich kategorii. Oceń, które z wymienionych skutków uznałbyś/uznałabyś za najbardziej tragiczne dla dalszych dziejów Rzeczypospolitej. Uzasadnij swoje zdanie”.

Materiały pomocnicze:

M. Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2009.

U. Augustyniak, Historia Polski 1572–1795, PWN, Warszawa 2008.

J.A. Gierowski, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648–1763), Oficyna Wydawnicza, Kraków 2001.

L. Kubala, Wojna brandenburska i najazd Rakoczego, Lwów 1918, dodatek nr 24.

Historia Polski nowożytnej, wybór tekstów źródłowych, red. S. Ochmann, K. Matwijowski, Wrocław 1980.

Opis królewszczyzn w województwie chełmińskim, pomorskim, malborskim w roku 1664, oprac. J. Paczkowski, Toruń 1938.

M. Ferenc, Epoka nowożytna. Teksty źródłowe. Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Wydawnictwo Literackiego, Kraków 2001.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami w sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.