Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Losowanie kombinatoryczne
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa liczbę zdarzeń elementarnych w danym doświadczeniu losowym;
określa liczbę zdarzeń sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu;
wykorzystuje narzędzia kombinatoryki do zliczania wyników doświadczeń losowych;
tworzy modele matematyczne sytuacji z kontekstem realistycznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
drama.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;
talie kart.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości na temat sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z filmem pokazującym zastosowanie kombinatoryki w zadaniach „z kartami”.
Następnie uczniowie pracują w pięciu grupach. Każda z grup zapoznaje się z jednym z problemów zapisanych w sekcji „Przeczytaj”.
Zadaniem grup jest przedstawienie danego problemu w formie dramy pozostałym grupom, które problem muszą rozwiązać.
Po prezentacji zadań, uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wymyślenie zabawnej historyjki opisującej dwa zadania „z kartami”. Historyjkę należy przesłać do dwóch wybranych koleżanek lub kolegów, którzy powinni rozwiązać ukryte w historyjce zadania.
Materiały pomocnicze:
Liczba podzbiorów zbioru –elementowego. KombinacjeLiczba podzbiorów zbioru –elementowego. Kombinacje
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny można wykorzystać na zajęciach dotyczących wyznaczania liczby zdarzeń elementarnych w doświadczeniach losowych.