Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Losowanie kombinatoryczne

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XI. Kombinatoryka. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa liczbę zdarzeń elementarnych w danym doświadczeniu losowym;

  • określa liczbę zdarzeń sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu;

  • wykorzystuje narzędzia kombinatoryki do zliczania wyników doświadczeń losowych;

  • tworzy modele matematyczne sytuacji z kontekstem realistycznym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • drama.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;

  • talie kart.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają wiadomości na temat sposobów zliczania obiektów kombinatorycznych.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z filmem pokazującym zastosowanie kombinatoryki w zadaniach „z kartami”.

  2. Następnie uczniowie pracują w pięciu grupach. Każda z grup zapoznaje się z jednym z problemów zapisanych w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Zadaniem grup jest przedstawienie danego problemu w formie dramy pozostałym grupom, które problem muszą rozwiązać.

  4. Po prezentacji zadań, uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest wymyślenie zabawnej historyjki opisującej dwa zadania „z kartami”. Historyjkę należy przesłać do dwóch wybranych koleżanek lub kolegów, którzy powinni rozwiązać ukryte w historyjce zadania.

Materiały pomocnicze:

Liczba podzbiorów zbioru n–elementowego. KombinacjeP17nLBxuDLiczba podzbiorów zbioru n–elementowego. Kombinacje

Wskazówki metodyczne:

Film edukacyjny można wykorzystać na zajęciach dotyczących wyznaczania liczby zdarzeń elementarnych w doświadczeniach losowych.